AMX PRI

Alf van Beem

 

Deze voertuigen werden vooral ingezet bij de pantserinfanterie, zij moesten in nauwe samenwerking met tanks aan het beweeglijk gevecht deelnemen. In het Nederlandse leger zijn de voertuigen ongeveer 20 jaar in dienst geweest tot ze in 1978 zijn vervangen door de YPR-765. Een pantserinfanteriegroep bestond uit elf man, inclusief de chauffeur en de boordschutter. Door de krapte in het voertuig (Nederlanders zijn lang) werd de groep bij de Koninklijke Landmacht teruggebracht naar tien man.
Het uitstappen gebeurde in stilstaand of rijdend, via de achterdeuren of de dakluiken. In de praktijk werd uitstijgen door de dakluiken alleen in noodsituaties gedaan vanwege het gevaar van blessures en blootstelling aan vijandelijk vuur. Het uitstijgen via de achterdeuren bij een snelheid tot 20 km/u behoorde tot de standaardprocedures. De AMX-PRI stond bekend als ‘zorgenkindje’. Het benzineverbruik, het vele onderhoud maar vooral de vele mankementen maakten het voertuig tot een dag- én nachttaak voor de monteurs. Vaak stond de AMX bij oefeningen stil langs de kant van de weg.

Een resin model als bouwpaket wordt geleverd door Tasmodelshop

AMX PRI

AMX PRI met mortier