BMW 326

 

Geshiedenis

De BMW 326 is een middelgrote sedan geproduceerd door BMW tussen 1936 en 1941, en opnieuw kort, onder Sovjetcontrole, na 1945. De 326 was BMW’s eerste vierdeurs sedan. Het had een innovatief ontwerp en verkocht goed ondanks zijn relatief hoge prijs. De 326 werd ontworpen door Fritz Fiedler en had een doosvormig frame dat gemakkelijk kon worden aangepast voor afgeleide modellen.  Ook innovatief waren de torsiebar achteropschorting, die op de Citroën Traction Avant waren geïnspireerd, en het hydraulische remsysteem , is het eerste dat op een auto van BMW is gebruikt. Gestileerd door Peter Schimanowski werd de 326 aangeboden als een vierdeurs sedan en als een cabriolet met twee of vier deuren. De BMW 320 , BMW 321 , BMW 327 en BMW 335 zijn gebaseerd op de 326. De gestroomlijnde vorm van de carrosserie in contrast met eerdere relatief rechtopstaande BMW’s: de luchtweerstand werd vermoedelijk verder verkleind door een vaste dekking over de reservewiel aan de achterkant.

De 326 werd geïntroduceerd op het autosalon van Berlijn in februari 1936 en werd te koop aangeboden vanaf mei van dat jaar. De wagen was een groot succes. Tegen de tijd dat de productie werd opgeschort in 1941, had de fabriek in Eisenach er 15 949 geproduceerd.

 

Model

Model van Brekina art. nummer 24560

Model van Brekina art. nummer 24556