DAF YB 616 en YB 626

 

Door J.H.Meffert –

Vanaf 1961 bouwde DAF 240 stuks bergingsvoertuigen van het type YB-616 voor de Koninklijke landmacht. Het voertuig werd ingezet om defecte voertuigen te bergen maar ook voor de overslag van goederen met behulp van een 9 ton`s DAF/Austin-Western kraan. Voor dit zelfde doel zijn ook een onbekend aantal takelwagens aan de luchtmacht geleverd.

Visueel zijn de YB-616 en de YB-626 direct  van elkaar te onderscheiden;
De YB-616 staat op 11,00 X 20 banden met dubbellucht op de achterassen en weegt 15670 kg tegen de serie YB-626 die op 14,00 X 20 banden staat met enkellucht op de achterassen. De 626 is daardoor ook 150 mm hoger dan de 616.
De 626 is o.a voorzien van een verzwaard chassis wat het gewicht van 15670 Kg op 17270 Kg bracht. Beide voertuigen zijn net als de DAF YA 616 uitgerust met een open cabine waarvan de voorruit neerklapbaar is en de portieren uitneembaar zijn.
De serie YB-616 bleek niet geschikt te zijn voor de berging van de DAF pantservoertuigen waardoor er vanaf 1967 een tweede serie aangepaste bergingsvoertuigen type DAF YB-626 bij de landmacht instroomde.

 

 

DAF YB 616 takeldoos met dubbellucht op de achterassen

YB 616 te licht bevonden voor dit zware veldwerk

Niet alleen voor bergingswerk maar ook voor ander zwaar veldwerk, zoals het opnieuw laden van de Honest John raketten, werden de YB 616 ingezet.

 

YB 626 met zwaardere wielen en banden. Voor bescherming van personeel en materieel waren vitale delen afgedekt met canvasdoek. Bood weinig bescherming tegen rond vliegend lood en koude wind met regen.

 

DAF YB 626 in vol ornaat. Aan de voorzijde van het verlengde chassis is de wagen uitgerust met een Gar Wood DSA-615 lier en aan de achterzijde van het chassis is een Gar Wood lier type ESA-716 aangebracht. Achter de cabine bevindt zich de kraanbak met daarop de DAF/Austin-Western hydraulische takelinstallatie en voor het meevoeren van gas en zuurstof cilinders is tussen de cabine en de kraanbak een speciaal rek aangebracht. Vanaf begin jaren 90 is de serie YB-616,YB-626 vervangen door de serie DAF YBZ3300DKX bergingsvoertuigen.

Modelbouw

 

Voor de bouw van een 626 ben ik uitgegaan van een Brekelmans YA328 en een Roco Magirus Deutz “Jupiter” kraaninstalatie
Vergeleken met de Artitec en Dennissen dikke DAF’s is deze YB 328 van Brekelmans wat aan de forse kant en geschikt voor ombouw naar een YB 626


De Roco MiniTanks Magirus Deutz “Jupiter”takelwagen is de donor die de laadvloer en kraan gaat leveren,


Na enig gefröbel ontstaat dan dit vehikel. De YB626 takeldoos.
De stempels moeten nog worden ingestoken.


De Brekelmans/Roco creatie neemt hier de Artitec YA 328 in de takels. Bergingsatributen komen uit de toeleverings setjes van Minitanks en uit de bouwdozen van o.a. Kibri. Het verschil in grote is op deze plaat niet als storend te ervaren.

 

 

 


Enkele voorbeelden van een berging van de takeldoos in goede tijden.

 

De bouw van de DAF YB 616 van Dinnissen uit Overloon

 

Dit resin bouwpakket vraagt wat meer aandacht als de vorige verbouwing.

Het doosje (met de prijs) waarin het product geleverd wordt

Inhoud van het doosje. De onderdelen zijn op enkele na mooi strak gegoten. Wat wel direct opvalt is het ontbreken, zoals bij Artitec, van geëtste onderdelen. Maar ja, je kan ook niet alles hebben!

Na de onderdelen en tekening zorgvuldig bestudeerd te hebben, de onderdelen ontvliezen en ontdoen van ongerechtigheden. Als dit gebeurd is de hele mik in de basiskleur legergroen spuiten. Bij enkele delicate onderdelen laten we de gietboom voorlopig zitten tot dat het onderdeel aan de beurt is.

De wielen worden met banden en al, in het legergroen gespoten. Als de verf droog is, de banden met een viltstift zwart maken. Dit is de meest makkelijke manier om een goed resultaat te krijgen.

De takelwagen is in diverse uitvoeringen te maken, met canvas overkapping op de cabine, met open of gesloten cabine deuren of in rust met gesteken kraanarm. Als een werkend model met uitgeschoven kraanarm wordt gebouwd, dan de vier stempels plaatsen! Als laatste worden vanwege de kwetsbaarheid de wielen geplaatst

Zicht van boven op het wielloze voertuig. Ik moet het helaas met de uitgeschoven kraanarm doen, daar de korte arm ernstig misvormd was en niet bruikbaar.

De voorzijde met lier, tyfoon en verkeerslichten, echter nog zonder grillbeschermer. Vanwege de kwetsbaarheid is dit onderdeel het laatste aan de beurt om geplaatst te worden. Zal trouwens nog in de weg zitten bij de decals plaatsen.

De takel zoals hij er uiteindelijk uit moet komen te zien.

De achterzijde van de wagen met duidelijk zichtbaar de geleiderollen van de achterwinch. De kraanarm ligt voor het gemak even naast de wagen.

De complete voorfront van de wagen in de definitieve kleuren en met aangebrachte decals. Let ook eens op de ramen waar de moet van de ruitenwissers in het vuil goed te zien is. Dit is niet geheel conform het een op een model daar deze vier i.p.v. twee ruitenwissers heeft.

 

Staatsieportret over links

En hier over rechts

Enkele DAF familieleden. Van v.l.n.r. Dennissen YB 328 en 616 en als laatste de combinatie van Brekelmans en Minitanks

De takeldoos in zijn element.

 

Soort voertuig       6×6 artillerietrekker 6 ton

Fabrikant              DAF, Nederland

In dienst               1956

Motor                           Continental Red Seal R 6602/183 9,9 liter 6-cilinder benzine 232 PK

Tankinhoud          7000 liter

Wielbasis              4160 mm

Gewicht               10.850 kg

Max. snelheid        80 km/h

Afmetingen           7270-2420-3320 mm ( L-B-H)

Bemanning            1 + 1passagier

 

Terug naar modellen militaire voertuigen