De bouw van 10 tons gesloten wagen type CHB

 

De bouw van 10 tons gesloten wagen type CHB

Het was een regenachtige dag vandaag en ik dacht laat ik een kunstofpakketje van MK in elkaar zetten. Was dat even schrikken toen ik het kunsthars zag. Dit zou meer vijlen worden dan bij Artitec veel luchtbellen en hier en daar onduidelijk hoe ver ik moet vijlen. Ik begrijp nu ook waarom dit model uit productie genomen is want dit is geen reklame voor MK. Dit wordt niks dacht ik. Toen ben ik eerst maar eens gaan kijken welke onderelen ik wel kan gebruiken en gelukkig is de plotter er nog.

ga terug naar de pagina diversen

Eerst een tekening gemaakt van alle zijwanden, bodem en het dak. De rode lijnen zijn snijlijnen en de gele zijn graveer lijnen.

De plotter aan het werk gezet en dit is het resultaat. een stuk styreen met wat snij en graveerlijnen.     Door het graveren trekt het polystyreen krom. Daarom worden 3 lagen gebruikt om het vlak te strekkenmaken en goed stevigheid te geven. Hier de zijwanden van onze goederenwagen. Links de drie lagen en rechts als ze opelkaar geplakt zijn. Hier is de kopwand uitgesneden en links geplakt Op de zijwanden zitten twee roosters die met strookjes worden omgeven. Vertikaal met nummer 110 en horizontaal met nummer 121 van evergreen doe je dit in een latere fase dan kan je er moeilijker bij om te lijmen. De chopper is handig om uniforme lengtes te krijgen van de ribben. De lengte van de ribben is 27,5 mm, behalve de zijkant die is net zo lang als de rand. Ze worden gesneden uit nummer 142 van Evergreen. Eerst wordt aan de bovenkant een strip geplakt over de hele lengte van de bak. Daarna werkt men van biuiten naar binnen. eerst de vertikale buiten dan de eerste schuine in het eerste vlak. Zo werk je dus verder naar binnen. De eerstvolgende vertikale strip die je nu gebruikt is 27,5 mm en zitten er 3 op iedere helft. Aan de rechter zijde wordt aan de onderkant onder de deur en de twee volgende vlakken een strook gepalkt van 132 van evergreen en links van de deur een stukje van 3 mm en in het laatste vlak ook aan de linker zijde. Dit imiteerd de rail waarover de deur glijdt. Als je dat gedaan hebt is dit het resultaat Op de deur lijm je het frame. De deur wordt gelijmd op de twee mideeltste ribben met iets ruimte aan de onder-, en bovenkant. De details worden op de deur aangebracht. De eerste zijwand is klaar.

< ga terug naar de pagina diversen

volgende pagina>