Thailand

Thailand

Soms als ik in hetbuitenland ben kan ik het niet laten om toch even naar de locale treinen te kijken. In Chang Mai (de oude hoofdstad) in het noorden van Thailand ben ik naar het station gegaan. Het is een kopstation waar je twee keer per dag naar Bangkok kan reizen en wat locaal verkeer. Je gaat hier echt terug in de tijd. Bediening gebeurd nog via trekdraden of met de hand direct bij het wissel. Er wordt hier alleen met diesel gereden.

 

Gelukkig staat de naam ook met normale letters geschreven. De entree van het station

Met in de voortuin nog een stuk historie.

Het is dus gewoon ex-Rhätische Bahn G 4/5 118 gebouwd in 1912 door SLM en verkocht aan Thailand in 1926. Hij staat al op die sokkel sinds 1965.

Bemo, STL en Ferro Suisse hebben een model van deze loc.

De taxi standplaats met vele tuktuks De kiosk op het perron Waar het fruit vers voor je bereid wordt en je een verse ananas koopt geneden in in partjes gesneden voor 1,40 euro. De locale trein komt binnen in deze trein kan men alleen 3e klas reizen Er staat een diesel klaar om te rangeren Terwijl de nachttrein naar Bankok wacht op perron 3 Deze seinlantaarn doet me denken aan Europa. Een andere locale trein komt binnen Hier zieje dat de bediening via trekdraden gaat De bediening midden op het terrein. Geen dieseldepot maar zo via een slang en een pompje uit de grond De watertoren De 4552 is weer uitgerangeerd. Ook goederenwagons zijn er te vinden Op een zijspoor staan de nodige wagons te wachten om ingezet te worden. De bagage wordt nog op een bakfiets gebracht om geladen te worden Rond 16.45 vertrekt de nachttrein naar Bankok. Kinderen spelen hier nog op de rails zonder dat iemand ze wegstuurt. Op het perron nog een kopie van de belangrijkste tempel van Chiang Mai. De bewaking staat klaar als een trein het station binnen komt rijden zodat niemand te dicht bij komt.