ICK van roco verbeterd

ICK van roco verbeterd

ICK is een type intercityrijtuig (de K staat voor “korte termijn”) van de Nederlandse Spoorwegen.

Wegens het materieeltekort dat rond 2000 was ontstaan, kocht NSR 150 rijtuigen type Bm235 van de Deutsche Bahn. Deze rijtuigen zijn bij PFA in Weiden omgebouwd en aangepast aan de Nederlandse wensen. Uit de 150 Bm235-rijtuigen ontstonden 96 B-, 36 A- en 18 BD-rijtuigen type ICK. Bij de ombouw bleef de voor deze rijtuigserie zo kenmerkende indeling met een zijgang en alleen maar coupés behouden; wel werd in de 1e klasse steeds de tussenwand tussen twee coupés verwijderd. In de grote coupé werden vervolgens 9 stoelen geplaatst; de beenruimte in de 1e klasse ICK is dus enorm. In het BD-rijtuig werden een bagageruimte, een grote invalidenruimte en een invalidentoilet ingebouwd. De grote schuiframen (die voorheen voor de helft konden worden geopend) werden begrensd. Tot slot werden de rijtuigen in de geel/blauwe NS-intercitykleurstelling gespoten.

De bakken waren in eerste instantie bedoeld om het tijdelijke materieeltekort op te vangen totdat er voldoende IRM beschikbaar was. Eerst werden de ICK’s ingezet in combinatie met andere rijtuigtypen, later werden de rijtuigen alleen nog in complete ICK-treinen ingezet. In de praktijk zijn de rijtuigen ook door blijven rijden na de aflevering van V-IRM, de eerder terzijde gestelde exemplaren zijn weer in dienst gekomen, mede met het oog op de dienstregeling 2007 waarbij meer materieel nodig is.

Inzet

Sinds maart 2005 gebeuren inzet en onderhoud van ICK in vaste samenstellingen van een, twee of drie rijtuigen, de zogenaamde “stammen”. De eendelige stammen zijn eind 2006 ingevoerd, om treinen van 11 rijtuigen met een rijtuig te kunnen verlengen. Tegenwoordig rijden ze rond met: 11 rijtuigen,10 rijtuigen,9 rijtuigen en een 6 rijtuigformatie.

De ICK-rijtuigen zijn allemaal in onderhoud in het NedTrain-onderhoudsbedrijf te Maastricht.

Elke stam heeft zijn eigen nummer; er bestaan drie soorten stammen:

  • losse B (tweede klas rijtuig) genummerd in de 5000-serie
  • BD(+B) (twee of één keer tweede klas, waarvan altijd één met invalidentoilet) genummerd in de 5300-serie, BD bepaalt stamnummer
  • B+A+B (tweede klas, eerste en tweede klas) genummerd in de 5400-serie, A bepaalt stamnummer

Het stamnummer is naast het rijtuignummer op de stelbalk aangebracht.

Huidige inzet

ICK wordt momenteel ingezet in de volgende treinseries:

(bron wikipedia)

Het model van Roco klopt niet helemaal met de werkelijkheid. Er zijn wat kleine verbeteringen nodig voor een perfect model.

Er si maar 1 toilet inwerkelijkheid in het model twee. We gaan dus het toiletraam vervangen. We verwijderen de folie aan de acherkant van de transparante kunstof We snijden het raampje uit. Het raam ligt namelijk gelijk met de buitenkant dus moeten we het raam naar de oppervlakte brengen. Deze twee lagen worden op elkaar gelijmd met vloeibare lijm met een kwastje. Gebruik weinig lijm omdat je anders een waas creëert in het raam. In folie zijn de ramen uitgesneden We verwijderen de overmaat zodat we een net raamkozijn overhouden. We verwijderen dit van zijn onderlaag met transport tape.Dit heeft netiets meer leefkracht dan de onderlaag waar de folie is opgeplakt. We plakken de folie op het raam Het toiletraam is vervangen door een keurig transparant raam. De trappen moeten aangepast worden De remmen moeten worden aangepast op de draaistellen. het zijn namelijk geen remschijven maar een magneetrem Het dak moet aangepast worden Het interieur van de 1e klas moet veranderd worden. Er moet een BD gemaakt worden van een tweede klas