Plan U: De Ramen en het Glas 

Plan U: De Ramen en het Glas 

Een van de moeilijkste onderdelen bij het zelfbouwen van modellen is vaak de beglazing. Zeker als er geen passende onderdelen op de markt zijn.

Voor de koppen wordt gebruik gemaakt van Plan V cabineramen, voor de bakken is zelfbouw het devies.

De methode voor het maken van de ramen en het glas is heel eenvoudig: Op een plaat transparant styreen wordt kunstoffolie geplakt (plakplastic) dit wordt met de plotter uitgesneden, zodat er raamstijlen en sponningen ontstaan. De gehele plaat is dan nog van folie voorzien. Deze folie wordt op de plekken waar de ramen moeten komen voorzichtig verwijderd. En ook rondom de raamsponningen.
Hierdoor blijven er keurige op het styreen geplakte ramen over. Het plaatje transparant styreen wordt achter de, dunnen, buitenwand van de bak geplakt. daar de folie exact op je juiste maat is geplot, vallen de sponningen precies in de uitsparingen voor de ramen.
Het resultaat is, vanwege de dikte van de folie, dat de ramen er echt ‘ingezet’ uitzien.

Lees hier verder over hoe de ramen en het glas verwerkt wordt.

De plot’s voor de ramen.

Boven de aluminium uitvoering voor de rode versie, onder de zwarte onderdelen die ook voor de rode in rubber gevat waren.

Voor de gele worden alle ramen in zwart uitgevoerd. Een detailopname van de mBDk ramen. Zelfs de tralies in de bagage ramen zijn er in gegraveerd ! Een leuk werkje voor een regenachtige zondagmiddag…

… het ‘lospulken’ van de foelie van de ramen.

De beste methode tot nu toe: Hoekje lospriegelen met een scherp mes, daarnaa met pincet de rest verwijderen.

Deze, sterker plakkende, folie is veel mooier dan die van het prototype, maar ook wat lastiger te verwerken. Alle voor een rode Plan U benodigde glaswerk. Zie hoe mooi strak de raamsponningen er op blijven zitten ! De volgende stap is het glas verlijmen met de bij de bakwanden uitgesneden stroken van de binnen wand.

Dit gaat eenvoudig, door beide delen met 1 of meer ‘derde-handjes’ vast te klemmen en Plastic Weld over de naad te laten lopen.

De capillaire werking zuigt de lijm tussen de twee delen.

Het konstof voor het glas is geen styreen !! De enige lijm die het wilde verlijmen is Plastruct Plastic Weld. Mek oid doet niets met het transparante kunststof. Boven, de zijde die straks aan de buitenkant zichtbaar is.

Onder, hoe de Preserianen er tegen aan zullen kijken 🙂 Omdat de delen uit de binnenwand gesneden zijn, passen ze er dus ook zo weer in ! Vanaf de buitenkant gezien. De raamlijsten sluiten mooi strak aan op sponningen in de buitenwand. Mooi te zien hoe het glas ‘gesandwiched’ tussen twee plaatjes styreen zit. Het ‘glas’ is ee fractie dikker dan de styreenplaat van de wand. het ingezette stuk steekt dus iets over. Nog een Preiser-view.! Al het glaswerk bij elkaar. Van boven naar beneden:

mBDk,
B,
ABk. Het glaswerk voor de cabines is afkomstig van de Fleischmann Plan V.

Omdat de kop verlaagd is, moet dit ook met de beglazing gebeuren.

Het gaat op eendere wijze:

Met het Roco zaagje parallel aan de bovenkant van de ramen een deel afzagen.

Daarna de kanten boven de hoekramen met een scherp mesje voorzichtig afsnijden zodat ze op de hoogte boven de deurramen uitkomen.

Laat de ‘flapjes’ aan de deurramen zitten. Hier kan later de eventule cabineinrichting invallen. Rest er slechts nog een geduld karweitje…

Alle ramen in de bakken plakken. Gebruik hiervoor een jiet aggressieve lijm. In dit geval is Kristal Clear gebruikt. Het werkt wat langzamer, maar je hebt wel beter kans de boel goed uit te richten. En geen lelijke vlekken of waas.

De bakken Verlichting De inrichting Het dak De bodems De aandrijving en de draaistellen De bedrading en electronica De ramen en het glas De koppen Onderdelenlijst Het model gesuperd Opschriften