Mat 64 plan V 1-3

Mat 64 plan V 1-3

Fleischmann heeft een plan V uitgebracht die zoals iedreen weet nooit in de groene kleur heeft gereden. Frank is de eerste versie van plan V voor me aan het maken en hier zijn verslag. Dit wordt de groene versie met vignetten nr 405. Aan de hand van onderstaande tekeningen van Arthur is te zien wat er aan het treinstel moet veranderen.

tekeningen gemaakt door en met toestemming gebruikt van Arthur

De BPk wordt Bk, de bagageruimte maakt plaats voor 2 kopcompartimenten. Deze laaste halen we uit een overgebleven stukje uit een eerder plan T-project. Het nieuwe deel zit er in. De Bk van een V1-3 is gelijk aan de Bk van een plan T.  De ABk wordt ABDk. Er moet een behoorlijk stuk uit de ABk worden gezaagd worden. Het nieuwe stuk wat met de bagage afdeling ligt al gereed. Omdat het vrij vaak gebruikt wordt is er een gietstuk van gemaakt. Het past perfect dus er is weer netjes gezaagd. We verwijderen materiaal om het toiletraam voor de Bk bak in te voegen. Het oorspronkelijke toiletraam van een Bk V1-3 is een stuk lager dan het toiletraam van de 888/942, het is vierkant. Uit een TEE-panoramarijtuig is zowel het raam als het glas gehaald.   Netjes aangebracht geplamuurd en geschuurd. De koersrol is daarentegen weer dubbel zo groot als die van het Fleischmannmodel en wordt later d.m.v. een sticker aangebracht. De bakken worden in de primer gezet. Daarna worden de bakken zandgeel gespoten voor de bies. Voor het goed plaatsen van de afplaktape tbv de brede gele band plaats ik eerst tape op maat gesneden, hierdoor is het gemakkelijker de band op de goed hoogte te krijgen. Daarna wordt de bies netjes afeplakt. Op de plekken waar het vignet komt te zitten verwijderen we ook het tape omdat deze op een groene achtergrond zit en de bies er onderbroken is.

Daarna spuiten we de bakken groen.

Nadat het groen is gedroogd plakken wordt de bak afgeplakt zodat het dak netjes grijs gespoten kan worden. De bovenste bak is al grijs gespoten, de onderste bak moet de grijze spuitbeurt nog ondergaan. De transfers worden aangebracht enn daarna vernist zodat deze beschermd zijn en de glans van het treinstel overal hetzelfde is. Het groene stel heeft precies dezelfede indeling als het groene. Bewust heeft het gele stel een rood interieur (jaren 80), de groene (jaren 70)  heeft een grijs interieur. Verder heeft het gele stel 3 compartimenten meer Niet Roken.