De bouw van een SGM-3 2853

De bouw van een SGM-3 2853

Frank Oude Elfrink heeft een city pendel voor me omgebouwd naar een SGM-3.

Dit is het model wat hier gemaakt wordt. Alle onderdelen voor de verbouwing. Een Fleischmann city pendel en van Spoorcuriosa het tussenrijtuig. Alle onderdelen voor de tussenbak. Het is eigenlijk niets meer dan een veredelde Mastica bouwset voor een plan E. Klaar voor ontmanteling Een paar plaatjes maken van… …hoe het in elkaar zit. Handig als straks de boel weer in elkaar moet. Bij een van de kopbakken moet een raam dichtgemaakt worden. We plakken een stukje styreen achter het raam. Wat daarna netjes dichtgeplamuurd moet worden De bak wordt netjes in elkaar gelijmd. Lastig werkje is het om de bak strak op de bodemplaat te lijmen. Altijd onstaat wel ergens een kier. Voor het eerst de hulp in geroepen van een tafelbankschroef: succes bleef niet uit.  We voegen wat gewicht toe om de rijeigenschappen te verbeteren. De bakken worden in de witte grondverf gezet. Doordat je de kleur wit gebruikt heb je bijna geen invloed op de kleur die je daarna spuit. Je begint altijd met de lichtste kleur en gaat naar donker toe. Nadat de bak geel gepoten is moeten de deuren grijs gespoten worden. We plakken aan de zijkanten van de deur een strook tamiya tape. Om de ronding van de deur te kunnen af te kunnen plakken plakken we de tape op een stuk styreen en daarna ponsen we met een perforator gaatjes in het tape. Rond de gaatjes verdelen we het tape in vier gelijke delen Deze plakken we daarna keurig rond de deur. Hier het eindresultaat met keurig grijze deuren. Het dak is weer bevestigd nadat het keurig grijs gespoten en de reclame banen zijn aangebracht. De NS vishaken zijn aangebracht en van het dichtgemaakte raam is niets meer te zien. In het Tussenrijtuig Van De Sprinter komt interieur van een Lima M2-rijtuig uit de IJssellijnset. Het compleet geplaatste interieur in de tussenbak. Houtschroeven om het dak mee op de tussenbak te zetten… beetje vreemd, maar het werkt wel. Volgens de bouwbeschrijving moet er van de draaistellen kunststof worden weggeslepen. Dat is echter niet nodig als de bijgeleverde assen worden vervangen door M2-assen van Lima. Prettige bijkomstigheid: de bak heeft dan ook de juiste hoogte t.o.v. de koprijtuigen. Van bovenaf is te zien dat de kleinere M2-wielen vrij kunnen draaien, dit i.t.t. de standaardwielen. De bestemming van de sprinter is Leiden geworden want hij pendelt keurig tussen Utrecht en Leiden (de sleutelstad) net als in de werkelijkheid. Hier het eindresultaat van de kopbak. Hier het eindresultaat van de middenbak en zijn andere kant waarbij je ziet dat in de kapbak het raam van het balkon is dichtgemaakt.