Transformatie van een Geslotenwagen

Transformatie van een Geslotenwagen

Op een van mijn reizen kwam ik op een parkeerplaats in Denemarken een oplegger tegen met een oude bak van een Gbs.  Goederenwagens werden in die tijd door heel Europa bij honderden buitendienst gesteld door gebrek aan lading. De vrachtwagen met en/of zonder container had voorlopig het pleit gewonnen. De buitendienst gestelde goederenwagens gingen of naar de sloop of, zij vonden een andere bestemming. Waar de Deen die ik tegen kwam heen ging, dat weet ik niet, maar in het Antwerpse en de Kanaalzone kwam ik in 2009 nog diverse exemplaren van deze voormalige stukgoedwagens in een andere functie tegen. Daar ik door diverse (om)bouwprojecten een paar van deze ex G-essen zonder wielen had liggen, en in het kader van deze serie ga ik proberen om de werkelijkheid van het transport en (her)gebruik van deze wagen in H0 na te bootsen.

Zo zag ik op de parkeerplaats de oplegger met de Gbs staan. Daar de bak maar een zeer laag eigen gewicht heeft kan met een oplegger met twee assen en dubbellucht volstaan worden. Hier en daar een trekbandje is schijnbaar voldoende  om de bak op zijn plaats te houden. Dat het om een DSB bak, nee geen bank, gaat is nog steeds duidelijk waarneembaar ook al hebben de staatsspoorwegen hun best gedaan dat te verdoezelen. Het was geen verschijnsel van deze tijd dat uitgerangeerde goederenwagens een andere bestemming kregen. Deze voormalige S-CHR groentewagen 21225  heeft jarenlang dienst gedaan bij een sloper aan de Rotterdamse Waalhaven. Andere zwaar vervallen wagens kunnen wel eens meer geluk hebben zoals deze “houten”kolenbak die door de SGB ergens in het voormalige oostblok is gevonden en nu door hun is veilig gesteld. Over deze Gs-t gaat het. Een Geelbander op RMO bij de voormalige van Gent&Loos loods aan de Westzeedijk in Rotterdam Zo’n zelfde type kwam ik op het emplacement bij Gent in Belgie tegen. De NMBS maakt dankbaar gebruik van deze optie om hun opslag capaciteit uit te breiden. De dienst weg en werken van de NMBS schilderde hun terreinwagens, als het even kon”wit. Waarschijnlijk was de verf op want deze is alleen aan de spoorzijde voorzien van een witte laag. Ietsje verder kwam ik er nog een tegen zonder onderstel, en die was daar zonder problemen neer gekwakt. Een paar oude dwarsliggers onder de stelbalken, kijken of dat hij redelijk waterpas staat en, walla, klaar is Sjefke. In de haven van Gent kwam ik nog veel meer van deze opslagloodsen tegen. Hier bij een kolen groothandel stonden zelf meerdere exemplaren. Deze diende op het zelfde terrein als maintenance afdeling voor de bulldozer. Tegen en aan elkaar gekoppeld geeft een ruime schuur. Duidelijk is ook hier te vinden wie de oude eigenaar van het spul was. Kopschot eruit en je heb een garage voor je Bobcat! Maar hier gaat het uiteindelijk over. Het transport van zo’n bak over de weg. Maatschets van een Hbis. De Hbis was iets groter en langer dan de reguliere Gbs Een door Eric de Boer fabuleus verweerd model van een Gs vlak voor zijn buitendienst stelling De Gs van zijn onderdanen ontdaan en klaar om een tweede leven te beginen. Helaas niet op ons depot. Daar hebben wij weer een S-CHO of Gs voor gevonden Het ter ons ten dienste staande wagenpark om het transport uit te voeren. Uit de opleggers hebben we de uitschuifbare oplegger met vijf assen gekozen. De vijfassen zijn nodig om de wiel en asdruk te verminderen om probleemloos de B wegen te kunnen berijden die rondom de los en laadplaats gelegen zijn. Voor onderstophout gebruiken we oude biezen die uit aanmaaklucifers zijn gemaakt. Voor het contrast heb ik deze even maagdelijk wit gelaten. De bak in de takels. Het stophout ligt op zijn plaats op de trailer en via een lange lijn wordt de bak tegen draaien tegen gehouden. Aan de lijn staan twee man om dat karwij te klaren. Het (nieuwe) transport op de snelweg. De oplettende kijker zal wel gezien hebben dat de bak hier verouderd is en er een andere oplegger wordt gebruikt. Dit om aan te tonen dat er tussen denken, bouwen en schrijven soms een heel lange tijd kan zitten en inzichten wel eens kunnen veranderen. Detail van de oplegger met bak. De truck met oplegger is een heel oud Wiking model van een 40 voets containerwagen. De container is verzaagd en de oplegger heeft een houten dek gekregen. De Gs is een Roco model!!! Aan gekomen op het museumdepot is gelijk begonnen met het lossen van de bak. Of dat zomaar kan vraag ik mij af, daar er nog geen struik achter het naambord gekapt is. Maar wie weet ploft de Gs gewoon goed neer? Na verloop van tijd is ook de SCHO te klein geworden en wordt afgelost door een Gbls. Dit oude Jouef model gaat dienst doen als opslag voor oliën en vetten bij de onlangs aangelegde weegbrug De “Loods”op zijn plaats. Er is een platform van oude planken en pallets voor de dubbeledeuren gecreëerd zodat makkelijk werken geen probleem meer is. In het midden was er een lekkage in het dak maar dat is met een rolletje rubberoid, wat toch nodig is voor het weegbrughuisje, grondig gerepareerd. Overzicht van een deel van het museum depot. Weegbrug met huisje,en het transformatorhuisje zijn ook Sleutelspoor producten.     Wegvervoer in model NS 5500 en de BR 64-415   Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat moderniseren.   Wegvervoer van de C12c van de SGB   Transformatie van een goederenwagen   vervoer van een beschadigde Sggmrs