3D tekenen en printen 

3D tekenen en printen 

Sinds een aantal jaren is het in de industrie gebruikelijk, dat voordast een product gemaakt wordt er een z.g. Rapid Prototype wordt gemaakt. Hiervoor zijn verschillende technieken bruikbaar. Zo zijn er onder andere de Stereolithografie en het 3D printen.

In deze serie zal het vooral gaan over het 3D printen. Deze techniek wordt met rasse schreden goedkoper en komt zelfs binnen bereik van de veeleisende amateur/hobbyist.

Er zijn een aantal methoden, waaronder het z.g. poederprinten. Hiermee gaan we van start in deze serie.

We zijn begonnen om in samenwerking met de Stichting BeneluxSpoor.Net te onderzoeken hoe deze techniek van Rapid Prototyping naar Rapid Manufacturing te krijgen is voor in het bijzonder de spoorwegmodelbouw.

Lees hier verder, hoe het bekende Dg-tje (H0) in 3D getekend en geprint wordt…

Het uitgangsmateriaal is de 2D tekening van de Dg plot. (rechtsboven)

Middels ‘extrusie’ worden de wanden op dikte gebracht, ramen uitgespaard en het dak vormgegeven. Na dit, redelijk eenvoudige, proces hebben we de losse onderdelen (links boven) waarmee vervolgens een z.g. Solid Model gebouwd kan worden. (rechtsonder)

Dit solidmodel kan na conversie en ‘redering’ door andere 3D CAD programma’s geprint worden.

Hoe simpel is dus het procede: Het lijkt op het electronisch in elkaar plakken van een bouwpakket. Op deze wijze kunnen ook eenvoudig varianten gemaakt worden. Slechts de afwijkende delen moet extra worden getekend !
Er zijn programma’s die zo’n ‘draadmodel’ kunnen tonen op een manier die meer aanspreekt. Bij het bedrijf Shapeways, waar we volledige medewerking kregen in de vorm van diverse gesprekken, tip, truuks en… een productie voucher voor het laten vervaardigen van een aantal prototypes.

Er zijn in totaal 4 prototypes gemaakt. Met verschillende detailleringsgraad en in verschillend materiaal. Het model met de dakdetails mee getekend. Gerealiseerd in z.g. ‘Transparent-Detail’ kunststof.

Dit levert een redelijk tot goede detaillering op.

Probleem, in het algemeen, is nog de oppevlakte structuur. Deze is van nature korrelig en heeft lengte strepen.

Hoe storend dit is moet bij de afwerking blijken. De andere kant van hetzelfde model. Met wat tegenlicht en een andere witbalans zijn de groeven beter te zien. Het tweede model, gemaakt in ‘White-Detail’.

Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven, maar de algemene indruk is beter, gladder en minder groeven.

De structuur lijkt op geschuurd styreen geschuurd met korrel 100. …en de andere kant. Als boven, nu zonder dakdetails. Dan door naar een vertrouwder materiaal: ABS oftewel ‘Cream-Robust’.

Ofwel het materiaal ofwel de productiemethode hebben er bij dit model toe geleidt, dat er heel erg veel groeven, ribbels, en zelfs gaten in de ronde delen zitten.

Zonder meer niet geschikt voor de spoorweg modelbouw. Zie de kartelingen aan de randen van het dak bijvoorbeeld… En met wat tegenlicht, ook de groeven op het dak duidelijk te zien.