Het vervuilen van een VAM wagen

Het vervuilen van een VAM wagen
Als je een wagen gaat vervuilen helpt het altijd als je foto’s van het model hebt in de schaal 1:1. Nu heb ik het geluk dat ik dicht bij het VAM station van Noordwijkerhout woon en dat ik daar vroeger enige dia’s gemaakt heb met het idee de vuiloverslag na te maken. Als je dan naar de foto’s kijkt probeer dan te ontdekken hoe de vervuiling op de wagon is ontstaan. In dit geval o.a. door beladen, stof, het weer en slijpsel van de bovenleiding. Ik ben begonnen met de vervuiling door beladen. Het beladen gebeurt met een grijper vanuit de stortplaats, die dit dan lost via de luiken aan de bovenkant in de wagon. Dit kan nog wel eens een natte bedoening zijn, waardoor er dus natte druipslierten ontstaan van boven naar beneden. Dit heb ik bereikt door met een dun kwastje en verdunde grijze en zwarte verf van boven naar benden dunne streepjes te trekken. Deze maak je van verschillende lengtes want het vocht is de ene keer meer dan de andere keer.


de eerste vuilsporen met de kwast aangebracht

De draaistellen roesten altijd en die heb ik met verdunde verf ingesmeerd waardoor het een licht verkleurde tint krijgt.


de draaistellen hebben een roestkleur gekregen

Als je dit gedaan hebt ga je met pastelkrijt aan de gang. Om dit te laten hechten moet je eerst zorgen voor een oppervlak waaraan de poeders hechten. Dit bereik je door het model met een matte vernis te spuiten.


spuitbus met transparante , matte acrylverf

Ik heb hiervoor een spuitbus met matte acrylverf bij de schilder gehaald en het model daarmee gespoten. Niet schrikken als het model begint te glanzen, dit komt omdat de lak nog nat is. Zodra de lak droog is heb je een mooi mat oppervlak. Matte verf heeft namelijk een veel ruwer oppervlak dan hoogglans. Daarna met de poeders aan de gang. Deze krijg je door een pastelkrijtje te schrapen met een mesje.


door met een mesje over de pastelstaafjes te schrapen krijg je de pigmentpoeders

Je pakt een hard penseel en gaat het model insmeren met de poeders. Soms veel poeder aan het penseel en soms heel weinig. Daardoor krijg je ook weer nuances op het model. Ik heb hier de kleuren groen, zwart, oranje (roest), wit, sienna, bruin en terra voor gebruikt.


de pastelkleuren die hier gebruikt zijn

Wanneer je vindt dat het te veel is borstel je er overheen met een schone penseel en het wordt vanzelf minder. Als je zo bezig bent niet het model vastpakken met je blote vingers, want dan krijg je een mooie vingerafdruk waar menig politieagent heel blij mee zou zijn. Doe gewoon handschoenen aan dan is er niets aan de hand. Drie maal raden hoe ik hier achter gekomen ben: juist ja. Gelukkig kan je het met de penseel altijd weer wegpoetsen. Als je tevreden bent dan pak je de bus weer met matte lak en spuit je er een laag overheen om de poeders te fixeren. Doe dit niet al te dichtbij, want dan blaas je al je poeders weer weg. De volgende stap is om het stof aan te brengen. Ik leg het model op zijn kop omdat van deze kant het stof komt en spuit (kleur 87 van Revell) met de airbrush loodrecht, schuin van links en van rechts een laag stof op het model. Ik doe dit vanuit verschillend richtingen zodat achter de uitsteeksels ook stof komt en niet aan een kant wel en de andere kant helemaal niet. Spuit in dunne laagjes, beter in meerdere lagen aanbrengen dan in 1 keer te veel. Hier het resultaat. Zet een stukje modelbaan buiten en je hebt meteen een mooie natuurlijke belichting van het model.


het eindresultaat