Sporenplan Roosendaal in detail

Sporenplan Roosendaal in detail

 

Om een en ander wat te verduidelijken heb ik wat tekeningen van Roosendaal opgezocht.

De eerste tekening (tweemaal A0) laat de situatie zien van Roosendaal in de stoomtijd van na de grote ombouw in 1930 tot net voor de tweede wereldoorlog. In deze oorlog is de hier nog ingetekende HSM loods door bommen zwaardgetroffen en volledig vernield. Alleen de  aangebouwde werkplaatsen zijn behouden gebleven en doen vandaagdedag nog steeds dienst als onderkomen voor de bedrijfszelfbescherming, of hoe dat nu heten mag.

detail 1 detail 2    

De tweede tekening laat het spoorenplan uit 1968 zien. Hierop zijn de polygonale locloods en de draaischijven verdwenen, Wel zijn de plaatsen en de soort seinen aangegeven. Ook de heuvel, die toen nog volop in gebruik was, is op de tekening terug te vinden. De tekening, die wel anderhalve meter lang is, is door Robin S. Kersbergen voor Sleutelspoor bewerkt.
Let even op spoor 77. Dit spoor liep vroegen naar de draaischijf. De fundatie van deze schijf is in de grond nog steeds terug te vinden.

detail 1 detail 2    

De laatste tekening is die uit 1982 en was bestemd voor de dienst Weg & Werken. Hierop zijn de sporen schematies weergegeven en laten de plaats van de seinen duidelijk zien. Ook hier zijn de sporen naar van Gent & Loos en de Douaneloods nog ingetekend. Aan de onderkant zijn de weegbrug en de Rangeerheuvel duidelijk ingetekend.

detail 1 detail 2 detail 3 detail 4 detail 5 detail 6