DE I 41 in Roosendaal

DEI 41 in Roosendaal

 

Toen in 1985 het besluit genomen werd om de “Arend” bedrijfsvaardig te maken voor het NS 150 jaar jubileum werd gelijk besloten om dat dan ook maar te doen voor de DE 1 41 en de lokomotor  NS 103. In juli 1986 is men dan ook daad werkelijk met de renovatie van deze projecten begonnen. Ik zal u mee laten genieten van de werkzaamheden die toen in Roosendaal werden ondernomen om deze drie projecten weer toonbaar te maken. We moeten echter wel vermelden dat zonder de STIBANS dit niet mogelijk geweest. De NS had in het begin namelijk helemaal geen belangstelling voor dit materiaal. In de ploeter fase is door mensen als Meindert Mulder, Hans Altena en Kees Mooij erg veel werk verzet. Veel van ie reserve-onderdelen zijn door de STIBANS-werkgroep uit andere stellen verzameld, waardoor het mogelijk werd de DE I 41 weer in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Door de beperkte middelen schoot het indertijd niet op, vandaar dat het voor de 41 een goede zaak was de NS het toen overnam, zeker omdat men toen nog de kennis over deze treinstellen zelf in huis had.

De Blauwe Engel 37 in de zomer van 1957 te Alphen a/d Rijn

DE 1 35 als trein 7852 (Wtw—Apd) om 14.50 uur te Vorden op 13-08-1978

De 41 op 28 april 1984 in Almelo op de plaat gezet.

DE1 41 op 27 februari 1982  te Schaesbergen

DE 1 29 of 30 als sloopstel in Roosendaal. Wat een verschil en vooruitzichten is er tussen de op het buitenterrein staande rode stellen en deze DEI 41. De “41” heeft het beduidend beter getroffen als zijn DE1  29 of 30. Een jonge Kras kijkt of er nog wat “te lenen” valt

Stuurstand van een sloop DE 1 in geplukte toestand

Wat een verschil en vooruitzichten is er tussen de op het buitenterrein staande rode stellen en deze DEI 41. De “41” heeft het beduidend beter getroffen als zijn collega’s die buiten staan.
De 41 heeft de status gekregen van Museumstel, net als de Kameel, de DEIII , en zal daardoor een enkele reis Koek mislopen. De 41 net binnengehaald voor de ombouw . Rsd 30 juli 1985 (foto Frank Oude Elferink)

Een plaatje  om stil van te worden.

Na een betrekkelijke rust werd dan eindelijk een begin gemaakt met de verbouwing Vier vijzels zijn er nodig om alles onder de 41 weg te halen en te demonteren

Hier is duidelijk te zien dat de hele onderrand er uit geslepen is en er nieuw plaatwerk is in gezet De STIBANS 252 mat 36 kijk stiekem mee

De andere zijde. Hier is duidelijk waar de zwakke plekken in de opbouw zaten. Zijn er dan ook uit geslepen en opnieuw in gevuld

Let op het vakkundig ingelaste plaatwerk aan de onderzijde van de wand.

De draaistellen zijn onder de bak vandaan en worden gereed gemaakt voor transport naar Tilburg.

Kijkje door de deur in het bagagecompartiment

Niet alleen de buitenkant is aangepakt maar ook het interieur moest er aan geloven. Een kijkje op de stuurstand

Soms had ik wel eens mijn bedenkingen over de stabiliteit bij het zien van die iele paaltjes!

Er is in de loods nog zat museaal werk te doen als ik al dat materiaal daar zo afwachtend zie staan

Iedere dag zo tussen 15 en 1600 uur werd het stil in de loods. De mannen van Tilburg maakten zich dan op om met de trein naar huis te gaan. Zij moesten wel daar er geen overwerk gemaakt mocht worden op deze projecten.

De restauratie werd ook aan de binnenzijde grondig aangepakt Zoals te zien bleef er niet van het oorspronkelijke interieur weinig over.

Het lopen door het stel vereiste een haast circusachtige aanpak

Alle bruikbare onderdelen werden zorgvuldig genummerd en opgeslagen

De oude motor voorzien van een label klaar om gereviceerd te worden in Tilburg

Hardhouten lijsten gebundeld en klaar om later weer op hun geëigende plaats in het rijtuig te worden aangebracht

Wat er niet meer was werd bij besteld, hier de ontbrekende ramen en raamlijsten

Kisten vol met onderdelen Het frame van de banken

Nog meer banken in de opslag voor later gebruik

Wie het weet mag het zeggen kist! De Is Over uit Etten-Leur leverde de pakketten met isolatie materiaal.

Nog meer houten lijsten

Voor dat de 41 van zijn wielen ging, en hij nog rood was is geprobeerd hen over te schilderen. Dit gaf niet het gewenste resultaat en daarom is besloten de bak helemaal kaal te maken en hem blauw te maken.

Het grote moment was daar, de hele bak moest geheel kaal gemaakt worden. Dat was voor de schilders uit Tilburg heel wat werk wat normaal niet meer gedaan werd bij treinstellen.

Even een blaasje pikken tijdens het gronden van de bak

Na het kaal maken en gronden moest de hele bak afgestreken en gereden worden met twee componenten plamuur. Na droging het geheel glad schuren en weer opnieuw plamuren en schuren.(lijkt wel modelbouw)

De kop netjes geplamuurd en in de grond gezet. Let wel, dit ging allemaal op de kwast door de vakmensen van Tilburg!!!

De andere kop met bagageafdeling zag er net zo netjes uit. Lekker strak!!!!! De eerste passagiers zijn al waargenomen !!!! Zo strak zag de onderlaag er uit

Na het afstrijken kwamen de eerste lagen primer op de bak.

Na het drogen werd de bak volgehangen met technische tekeningen wat het werken onder de bak een stuk gemakkelijker maakten.

Hier is men bezig om de raamlijst, welke om de 2cm geklonken zaten, te verwijderen. 20 jaar later is exact het zelfde gedaan bij de tweede restauratie in HTMU. Alle raamlijsten waren door “Tilburg” gelijmd op de bak. Om die reden is men in Utrecht, bij de HTMU bijna 2 jaar lang bezig geweest om dit opnieuw te lijmen, maar nu met betere lijm en op een betere manier. Bij de manier die is toegepast in Rsd kon er namelijk vocht tussen de raamlijsten en de bak komen, wat na een nacht vorst ervoor zorgde dat de gehele lijst los zat. Gelijk zijn toen zaken aangepakt die niet historisch correct waren weer veranderd zodat het nu weer er uit ziet zoals het hoort.

De stuurstanden vorderen ook al aardig

Zoals eerder opgemeld werd de vloer niet vergeten. Er kwam een hele nieuwe vloer in van gootjes plaat. De voegen werden opgevuld met opmaat gesneden kurk

Hier overheen kwam weer een isolatielaag die afgedekt werd door platen Playwood, of hoe dat ook heten mag

De zijwanden zijn nog geheel kaal en wachten op de aankleding

De wanden zijn aangekleed en het begint alweer wat op een DE1 te gelijken

De gereviseerde schakelwals onder de wagen

Waar een vorkheftruck al niet goed voor is

Een van de motoren is weer op zijn plaats gehangen dank zij de vorkheftruck uit het vorige plaatje.

En dan…op een mooie dag gaan de deuren van spoor 96 open. De 41 ziet na lange tijd weer eens van de blauwe lucht. Er gaat wat gebeuren. Wij hebben heel veel mannetjes in het blauw met heel veel zwaar gereedschap zien zeulen.

Op spoor 94, vlak voor de Mat 46, staan de gereviseerde draaistellen al te wachten voor plaatsing onder de 41.

De plaatselijke Sik 307, met Nico Vermeer aan de knuppel, zorgt er voor dat de draaistellen netjes voor de 41 worden afgeleverd.

De hersporingsploeg van Tilburg is ondertussen bezig met de voorbereidingen voor het opvijzelen in volle gang

Het is goed passen en meten! Het draaistel gaat maar net onder de evenaar van de Jack-up door.

en dan is het een fluitje van een cent voor de mannen van de Hersporingsgroep uit Tilburg om het draaistel op handkracht naar zijn plaats te duwen

De beide draaistellen staan op hun plaats onder de bak. Het is nu zaak om de bak zachtjes op de wiegbalken te laten zakken

Kijkje door de bagagedeuren naar binnen

 

Op de voorgrond het onderdeel wat de carrière van de 41 op NS150 sterk zal beïnvloeden.

Ondertussen was er nog een gast in Roosendaal gearriveerd. De 3737 die het feest NS150 had geopend.

 

Twee oudjes wachten op de dingen die komen gaan.

De 41 in de eerste laag groenblauw

In de eerste laklaag met witte koplampen

NS.1010, DE1 41 en de NS.3737 broederlijk bijeen in een museale omgeving

Op het zelfde spoor als de 41 word de 103 grondig met echte hogedruk schoon gespoten. Vuil, verf, roest en onderdelen vlogen je om de oren. Slechte zaak voor je fototoestel!

Het Mch.huis van de 103

Een schone 103 terug op de wielen

Glimmend blauw met witte koplampen en een nieuwe deur (uit een donor sloopstel) staat de Blauwe Engel tussen de NS 3737 en 103 te wachten op een nieuw leven, Tussen de bedrijven door werd er ook hard aan de 103 van het NSM gewerkt om hem op tijd bedrijfsvaardig te hebben. (wie nu een bezoek aan het museum brengt vraagt zich echt af waar dat nu voor nodig was?)

De 41 in mei van dit jaar (2008) als gast bij de SGB in Zuid-Beveland