Tijdelijke wagenloods voor museum doeleinden

Tijdelijke wagenloods voor museum doeleinden

Op een plaat piepschuim van 100 x 50 x 3 cm ben ik een diorama van een museumspoorlijn aan het bouwen. Als voorbeeld heb ik de romneyloods van de ZLSM genomen. Deze loods die voor het station van Simpelveld stond is al weer jaren verdwenen.

Als basis dient de eerder genoemde plaat van piepschuim. Hierop worden globaal de contouren van de te plaatsen gebouwen en sporen afgetekend.  Buiten de loods komt een inspectieput te liggen.

In de loods komt in spoor 1 een inspectieput over de volle lengte van de loods. Deze word met een scherp mes uit gesneden. De put is gemaakt uit onderdelen van B&K waar losse railstaven doorheen gaan.

Op de styreen grondplaat worden de sporen afgetekend en de kuil uitgesneden Na het plaatsen van de kuil worden de spoorstaven door de spoorstoelen gestoken

Het tweede spoor is voor passing geplaatst.

De fabrieksbielsenmat word over de lengte van de loods weggesneden en met styreen opgevuld.

Een van de kopschotten geplaatst om het profiel van vrije ruimte te passen.

De ruimte tussen de rail en de sporen worden opgevuld zo dat een gladde vloer ontstaat. In de loods is karton toegepast en net achter de deur zijn tegeltjes van Evergreen gebruikt.

De inspectieput buiten

Een tussenspant geplaatst en ondersteund door enkele werktuigen van onbestemde herkomst!

 

Een C6400 gaat probleemloos onder de spanten door.

Er is zwaar geschut aangevoerd om de volgende spanten te plaatsen.

De laatste spant hangende in de takels van de zware kraan. Zoals hier al gedeeltelijk te zien is worden de spanten onderling verbonden door ronde pijpen (massief) van Evergreen 214.

Proefpassing van een  gedeelte van het dak. Door de lengte van het dak en de spanning die het rondbuigen met zich bracht is het dak op een van de graveernaden afgescheurd. Dit is absoluut geen probleem daar het styreen zicht perfect laat verlijmen.

Alle spanten op hun plaats

Overzicht van de kale loods met en zonder bijzonder museaal voertuig.

 

Om te kijken of dat de dakvensters goed uitkwamen word het dak voorlopig door spelden op zijn plaats gehouden.

Alles lijkt te passen

De grondplaat en de binnenkant van de loods op kleur gespoten. De rails komt straks verder van de loods af te liggen

De dakvensters worden langs de plotlijnen uit het dak gesneden.

Daar het dak in tweeën gescheurd was, wordt de loods in twee delen gebouwd. Het achterste deel is nu definitief op de spanten gefixeerd en het voorste deel blijft afnemer tbv het interieur. Daar er nog  veel aan de buitenzijde moet gebeuren, zoals verven en vervuilen, blijft de plaats van de dakramen voorlopig open .

De spanning die op de ronding van het dak staat, wordt opgevangen door aan de buitenzijde van de ronding een stevige grasmat te plaatsen. Het gebruik van tijdelijke ondersteuning door  kopspelden is aan te bevelen.  Het eerder genoemde opstelspoor heeft hier zijn definitieve plaats op het diorama gekregen.

De achtergevel van de loods (buitenspant) is inmiddels voorzien van twee grote draaideuren met zwart/gele schrikstrepen.

Door middel van wat “los” verfwerk en krijt hebben de deuren een wat realisaties uiterlijk gekregen. Op de deuren zijn de vingerlingen en de hangers apart aangebracht.

Daar de voorste helft van de loods afneembaar blijft schreeuwt dit om een interieur met werktuigen en gereedschappen.

De plaats waar het kantoor met magazijn en de kantine moet komen. De zichtbare tegelvloer is van Evergreen ruitjesplaat gemaakt.

De eerste opzet van het kantoor

De zijde van het kantoor welke in de loods zichtbaar is.

Proefopstelling van de kantoortjes

Gelijk maar eens gekeken wat er voor meubilair in komt te staan! Hiervoor zijn setjes van Noch, Preiser en Mertens gebruikt

   

Voorzien van een aangepaste buitengevel en vloerbedekking. De vloerbedekking is geknipt uit de beurscatalogus die Railmagazine eens voor Rail heeft gemaakt.

 

Algeheel overzicht van de Aankleding van de kantoorruimte, de kantine en de dienstgangen met WC

Close-up

De kantine. Let eens op het fornuis, de koelkast en het eten en drinken wat op de tafels staat. Hier is wederom gebruik gemaakt van de welwillende medewerking van de heren Preiser en Mertens

Overzicht

Het kantoor ingepast in de loods

Trap naar het toekomstige magazijn. De leuningen moeten nog worden aangebracht even als de magazijn stellingen.  Het dak van de uitbouw is tevens de vloer van het magazijn.

De heren Sobat en Kras houden werkoverleg op de gedeeltelijk opengewerkte vloer.

Moet het dak nu open of dicht ge houden worden?. Bij een compleet dicht dak zie je uiteindelijk niets meer van het interieur van kantoor en werkplaats. Niet zo handig als je het diorama nog eens wil showen op een of andere bijeenkomst.

   

Enkele van de machines die een plaats moeten krijgen in de werkplaats

Nu wordt de omgeving van de loods onderhanden genomen. Er komen wegen en paden. De wegen zijn gemaakt van Oost-Duits spul waar ik de naam niet meer van weet. Alles wordt ingewassen met verdunde houtlijm.

Als je het zo ziet geloof je niet dat dat ooit iets moois zal worden.

Nogmaals de ongelooflijke troep die de verdunde houtlijm kan maken. Maar “alles zal reg kom”.

De fietscontainer heeft een vaste plaats naast de loods gekregen. Voor de markering van de parkeervakken zijn gewone luciferhoutjes gebruik. Maar voor de bodembedekking is een te grove kiezel gebruikt. Als er auto’s op staan is het wel heel duidelijk te zien dat het keien zijn ipv kiezels Na het in wateren zal het wel beter worden, dacht ik.

Het dak van de container is ook in de verdunde Houtlijm gezet om daar het dakmos en enkele oude fietsen in vast te zetten. Gelijk met de lijm is er ook een veel fijnere steensoort gebruikt om de parkeerplaats een realistiser uiterlijk te geven.

Het ziet er al heel wat beter uit met hier en daar wat aankleding. De lijm is nog steeds niet droog!

De weg die langs het terrein loopt is natuurlijk niet vlak. Er moet een afschot in zitten om het overtollige regenwater te kunnen afvoeren. Dit afschot krijg je door in het midden van de weg een verhoging te lijmen. In dit geval zijn het luciferhoutjes. (zonder kop). Het afgevoerde water gaat dan naar de  “bermsloot”die overal langs de weg is aangebracht.

Aanleg van de bermsloot met duiker onder de toegangsweg door. De sloot ontstaat door hem gewoon uit het piepschuim weg te snijden. Het water is in dit geval gewone houtlijm die kleurloos opdroogt. Dus de bodem en zijkanten wel op kleur brengen!!

Overzicht van het terrein wat nog aangekleed moet worden.

Op dit plaatje zijn we al weken verder, maar het geef een goede indruk dat het water regelmatig moet worden bij gevuld om een mooi resultaat te krijgen. Als je dat wit zo ziet kan je eigenlijk niet geloven dat het allemaal weer goed komt

   

Dat het goed gaat komen is hier wel te zien. Hier zitten ook de gratis riet en rabarber van Noch verstopt.

   

Ons maar weer eens bezig gehouden met het interieur van de Kantine en kantoortjes. Zoals je ziet is het mogelijk om een blik op het binnenste te werpen.

Close-up van wat er in de handel verkrijgbaar is.

De kantine. Let eens op het fornuis, de koelkast en het eten en drinken wat op de tafels staat. Hier is wederom gebruik gemaakt van de welwillende medewerking van de heren Preiser en Mertens

Overzicht van de parkeerplaats en de loods met ramen

Voor het oud ijzer zijn railstaven gebruikt en het mos op de loods komt vanzelf in de natte verf terecht

Overzicht van het diorama. Er komt iets moois aan!!!!!!! Let maar eens op. De scouts van deze organisatie zitten nl niet stil!

Daar staat zij dan. Een Heuse 01!!! Helaas niet bedrijfsvaardig, maar daar is wat aan te doen!

Om stil van te worden, zo mooi

  Enkele van de machines die een plaats hebben gekregen in de werkplaats        

Nu gaan we verder met de deuren. Deze is het in ieder geval niet geworden.

Nogmaals geprobeerd van echt hout een deur te creëren, maar uiteindelijk tocht maar besloten om deze uit styreen te maken..

De plotter uit een plaatje styreen twee deuren laten graveren en deze uitgesneden. Let op: voor en achterkant van de deuren zijn niet gelijk. Verder zijn ook de nodige Evergreenprofielen te zien die nodig zijn om de deuren af te maken.

De deuren aan de rails gehangen. In de proefopstelling om alles een beetje pas te maken.

De schuifdeuren zijn aan de bovenzijde voorzien van een hang- en rolmechanisme.

Nu de deuren op hun plaats hangen is het tijd om eens wat aandacht aan de omgeving te gaan schenken. Uiteraard hoort naar goed Nederland gebruik een terrein afgesloten te worden met hekken en bordjes “Verboden Toegang voor onbevoegden”en dat alles volgens het Wetboek van stafrecht art.31………Het beoogde hek wordt in het werk pas gemaakt. Let even op de scharnieren! De afgewerkte toegangspoort met pilaren en snelheidbord. Het werk busje van de afdeling Preventie van de Brandweer komt voor de jaarlijkse controlebeurt van de handbrandblussers het terrein op

Aan de begroeiing van het hek is te zien dat dit niet frequent gesloten word.

Het nog kale voorterrein op het museum werkplaatsterrein. Het water (witte houtlijm)in de bermsloot is net weer op peil gebracht. Dit zal later kleurloos op drogen. Close-up van het aangebrachte “water” in de sloot. Vergeet niet in de nog natte lijm de walkant begroeiing te drukken Eigengemaakt riet van Sisal touw en van de haren van het vloervarken! De “Gratis”producten van Busch in de juiste setting geplaatst. Ik moet toegeven dat het mooie producten zijn. Om de loods een wat beter gebruikt uiterlijk te geven heb ik de ramen ook maar eens open gezet en het dak d.m.v. pigmentpoeder een wat verweerd uiterlijk gegeven. Aan de niet zo effectief gebruikte zijde van de loods kreeg het onkruid de kans wat uit te groeien. Heki en Woodland waren daar wel blij mee. Aan de rechterkant van de loods is te zien dat dat deel uitneembaar is Helaas is het niet mogelijk (van wegen de spanning in het materiaal om dit onzichtbaar te doen.

Vanaf deze zijde is dat haast niet te zien. Al met al is het wel druk voor de deur.

                        Voor vragen