Op de bok door de zak van Zuid-Beveland

Op de bok door de zak van Zuid-Beveland

Op het museumterrein in Goes komt het spoorwegbedrijf van de jaren `30 weer tot leven! Niet alleen het historische spoorwegmaterieel, maar ook de bijpassende gebouwen. Sommige van die gebouwen, zoals de grote Goederenloods, zijn speciaal naar Goes verhuisd om daar onderdeel te worden van het openluchtmuseum. Aan het materieel wordt nog steeds gewerkt, daarom kan je  op het terrein veel interessante historische rijtuigen en wagens zien staan, die in de toekomst volledig gerestaureerd zullen gaan worden. Al het onderhoud aan het rollend materieel vindt plaats in de werkplaats met de 7 grote poorten. Officieel heet de werkplaats “het Tractiegebouw. Vaak is de werkplaats te bezichtigen op dagen waarop de stoomtrein rijdt! Dat gaat wel onder begeleiding van een rondleider, want veiligheid gaat natuurlijk voor alles.

 

 

De lok waar mee ik op de voetplaat ben mee geweest

Naam en nummer van de lok

Zicht van uit de Mc. Standplaats over de trein die hier vertrekgereed staat aan het perron in Goes. Het gaat met kolenbak voor.

Direct na vertrek Goes passeren we de enige brug die de SGB rijk is. Deze brug is nog uit de begin tijd toen hier de OmC rond reed.

Passage van de drukke Verijn Stuardlaan in Goes. Hier moet de trein volledig tot stilstand gebracht worden en moet de ll.Mc. de overweg installatie in werking stellen.

Nu snap ik waarom de ll.Mc zo uitbundig naar de gestopte vrachtwagen zwaaide! Kijk maar eens wat er achter het stuur zit!

Net buiten Goes, na het passeren van de A58 komen we de eerste voormalige laad en losplaats al tegen. Het wissel is nieuw, en na het rijseizoen komen de rails terug.

Landelijker kan het al niet. Het spoor waar nu over gereden wordt is het voormalige inhaalspoor. Nu de SGB het naast liggende grondstuk aangekocht heeft kan de hoofdbaan (links) in de toekomst weer aangelegd worden.

Passage door een van de dijkcoupures in de lijn door de zak van Zuid-Beveland Tussen de begin- en eindpunten Goes en Hoedekenskerke treffen we nog een station, namelijk station Kwadendamme.
Vlakbij het station vinden we vlindertuin De Berkenhof, een grote overdekte tropische tuin met talloze vlinders tussen de fraaie beplanting. De hele trein, incl. enkele Polen, op de plaat gezet. Achter aan de D…

Nadat de passagiers voor de vlindertuin zijn uitgestapt gaat het weer verder richting Westerschelde. Wij kijken in de richting waar of dat we vandaan gekomen zijn.

De grote hoop grond van links naar rechts is de Westerschelde zeedijk! We naderen Hoedekenskerke. Vanhier ging vroeger een veerdienst van de PSD naar “dovekant”

Net door de boog komt Hoedekenskerke Goederen in zicht. Deze voormalige laad- en losplaats aan de Havenstraat is ergens in de jaren `80 buiten dienst gesteld. Gras en struiken overwoekerden het zijspoor binnen enkele jaren (het spoor ligt volledig in het zand, dus dat gaat snel). In 1988 is er ook nog eens een populierenlaan aangeplant aan weerszijden van het spoor. Er is dus sprake van een situatie waarbij de dwarsliggers altijd vochtig blijven en dus versneld wegrotten.
spooraannemer BAM Rail B.V. voert diverse werkzaamheden op het traject Bosseweg-Hoedekenskerke uit, waaronder het opbreken van het oude zijspoor. Hierbij moet opgemerkt worden dat de huidige spoorstaven wel erg oud zijn: type SS 33.7(!) Daarnaast moeten de populieren uiteraard verdwijnen, voordat nieuwbouw mogelijk is. Problemen worden letterlijk bij de wortel aangepakt. Ook hierbij zal de BAM-spoorkraan assistentie verlenen

Ook dit tweede wissel is volledig vernieuwd. Rechts staat het begin van een bordessein met op de achtergrond nog twee “rode” palen en het seinhuis. Ooit hoopt men dit allemaal operationeel te hebben.

Binnenlopen van het (voorlopige) eindpunt Hoedekenskerke.

Tot hier en niet verder. Als in het nabije toekomst de motorwagendienst van start gaat dan zal dit stuk van de spoorlijn weer geactiveerd worden.

Hoedekenskerke is het eindpunt van de rit. Hier wordt de locomotief omgelopen naar de andere kant van de trein, zodat de trein weer gereed is voor de terugrit. Maar voordat de locomotief weer aankoppelt, moet er eerst water worden bijgevuld in de watertenders.
Het station van Hoedekenskerke ligt aan de voet van de Westerscheldedijk. Liefhebbers van water en scheepvaart kunnen hier hun hart ophalen! Vanaf de dijk en het havenplateau heeft u zicht op Zeeuws-Vlaanderen en natuurlijk op het drukke scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen.

Zo`n stoomloc verbruikt zo`n 6000 liter water per dag.

De meester en zijn leerling houden het waternemen goed in de gaten.

Na het bunkeren zet de “2” zich terug tegen de trein. De stoker, er zijn drie man op de bok, kruipt tussen de buffers en legt de zware koppeling in de haak. Lucht aansluiten, remproef nemen en de trein is weer gereed voor de terug reis

 

Terwijl de leerling en de stoker de lok verzorgen neemt de meester samen met de Hc de dag van vandaag nog even door.

Het bakkie doen gebeurd in “De Buffer” Op rijdagen van de stoomtrein demonstreert de klompenmaker hier zijn ambacht. Natuurlijk zijn deze klompen te koop, net als andere souvenirs. In “De Buffer” zijn verder een koffiecorner, en enkele modelbanen opgesteld.

 

Zoals op een vorig plaatje al te zien is staat er ook een oud bloktoestel opgesteld.

Door het park rijdt een minitrein op een spoorlijn van 800 meter lengte. Na het einde van de rit brengen de locomotieven van de mini SGB hier de nacht door.

Nu met schoorsteen voor terug naar Goes

Hoedekenskerke-Goederen in onderhoud

De laatste overweg in Hoedekenskerke. Op de fiets, de twee trouwste SGB-fans uit Hoedekenskerke.

De wind was kracht 7 Bft en dat was goed te merken aan het rijgedrag van de Machine.
Ook ik, toch wel een beetje wind gewend, werd verrast door de kracht van de wind in het open Mch. Op deze plaats werd de bril van mijn neus geblazen en is een eigen leven gaan leiden.

Er zijn deze reis heel wat kolen door het deurtje en de schoorsteen gegaan.

De plaats van de Leerling

Wat kan zeeland toch mooi zijn!

Zonder woorden

 

Einde van de reis in Goes.

De “2” wordt afgerangeerd en gaat water en kolen nemen aan het depot.

Tijdens het zoeken naar mijn bril, die ik niet meer gevonden heb, kwam de trein weer voorbij. Deze keer met een crème/groene blokkendoos achter de lok

Dat ziet er goed uit. Moet alleen nog heel veel aan gebeuren voordat zij er het zelfde uitziet………….

………….als het Ovalenraam rijtuig

   

Opgetekend door Hans Reints op donderdag 3 september 2009