Austin Seven

fotograaf Michael Spiller

 

Geschiedenis

In 1920 begon Austin te werken aan het concept voor een kleine en betaalbare auto. Zijn ontwerp was afwijkend en omdat het bedrijf financieel zwak was, waren de overige bestuursleden niet enthousiast. Herbert Austin besloot het project zelf uit te voeren en in 1921 nam hij een jonge ingenieur Stanley Edge in dienst als tekenaar van de gedetailleerde plannen. De Austin Seven een kleine vierpersoonsauto met een viercilinder zijklepmotor met een cilinderinhoud van 696 cc en een versnellingsbak met drie versnellingen vooruit en een achteruit. Het fiscaal vermogen was 7,2 hp waardoor de belasting laag was. In 1922 werden drie prototypes gebouwd en in november werd de Seven getoond op de British International Motor Show. Herbert Austin had zijn eigen geld in het project gestoken en in ruil voor zijn investering kreeg hij van Austin Motor Company een royalty van twee guineas (circa £ 2,10) op elke verkochte auto. De auto is geproduceerd van 1922 -1939

 

Model

 

Austin 7 kap omhoog, Artitec 387.515

 

Austin 7 kap omlaag, Artitec 387.516

 

Austin 7 bestelwagen Singer, Artitec 387.531