Postvervoer

Postvervoer

Het vervoer van de post ging altijd in reizigerstreinen met speciale postwagen of in het bagagecompartiment. Doordat de laad en los tijd heel beperkt was besloot de PTT posttreinen in te zetten. Hiervoor werd mat ’24 verbouwd tussen 1956-1960. In 1979 werd het sternet ingevoerd waarbij de treinen tussen 17l knooppunten pendelden. De post werd niet meer in de trein gesorteerd maar werd met containers op de knooppunten geladen en gelost. In 1997 viel het doek voor het vervoer per post.

 

Postrijtuig uit de stoomperiode.

Dit model is van Philotrain.

De pec’s kwamen in dienst vanaf 1938 in de olijfgroene kleur met zilverkleurig dak. Dit model is van Kleinspoor.

Voor meer informatie ga naar deze site

Hier de pec met de deukneus omdat de DE3 een afwijkende kopeling had waarvoor een opzetstuk nodig was die weggeklapt kon worden.

Dit model is van Kleinspoor.

Het postrijtuig op basis van plan D.

Dit model is van artitec.

Het postrijtuig op basis van plan E.

Dit model is een verbouwde lima met mastica wanden.

De posttreinen die speciaal voor de PTT gebouwd zijn kwamen in de bruine kleur op de baan in 1966. Ze waren vervanger van de omgebouwde blokkendozen. Na verloop van tijd kregen ze een gele neus zodat ze meer zouden opvallen. De huisstijl van de NS kwam ook bij moterposten en hun kleur werd rood/geel.