Opening Evert Eising hal bij Ned train in Haarlem

Opening Evert Eising hal bij Ned train in Haarlem

Modernste revisiebedrijf van europa opent haar poorten.

Met de opening van de nieuwe Evert Eising hal is het in mei 2005 gestarte moderniseringsproject “met grip op de toekomst”afgerond. Tijdens dit project zijn het schadeherstelbedrijf en de zogenoemde in/uithal vervangen. Via een stappenplan werden nieuwe stukken gebouwd en oude stukken werden gesloopt om ruimte te maken voor een volgende stap. Hier is zowel de bouwtijd als de verstoring van de lopende productieprocessen geminimaliseerd.

De nieuw hal is vernoemd naar Evert Eising en heeft een totale oppervlakte van 17.000 m2. Hij was de voorlaatste voorzitter van de ondernemingsraad en werd op 17 maart 2006 tijdens zijn werk door een hartaanval getroffen en is helaas later in het ziekenhuis overleden Ever Eising was een voorbeeld van iemand die zich volledig inzette voor “zijn”bedrijf  en de benoeming is dan ook een eerbetoon aan hem en zijn collega’s, die met hun inzet en vakmanschap het succes van het revisiebedrijf te Haarlem bepalen.
De officiële opening is op vrijdag 21 september 2007 verricht door NedTrain Directievoorzitter Arie van As en mevrouw T. Eising, weduwe van Evert Eising. NS President-Directeur Aad Veenman sprak het belang van de hal voor NS.
Tijdens het moderniseringsproject zijn de volgende zaken vervangen:
Het Schadeherstelbedrijf (dat zijn 6 behandelstanden
De in-/uithal (2 sporen met een lengte van 220 meter, goed voor 8 bakken, 2 sporen van 110 meter voor 4 bakken, waarvan een voor snelle afhandeling van kleine schades)
Hiermee is NedTrain Haarlem functioneel geschikt voor de modernste materieeltypes en het meest moderne revisiebedrijf van Europa. De gebouwen zijn compact uitgevoerd en geïntegreerd met de huidige gebouwen. Hierdoor is direct een verbinding tussen casco- en montagehal gerealiseerd en kan een aanzienlijk efficiencywinst in uitvoering en doorlooptijd worden gerealiseerd. Ook is er meer vrije ruimte op het opstelterrein ontstaan. In de nieuwbouw zijn ook kantoorruimte en het bedrijfsrestaurant onder gebracht. De huidige gebouwen van het schadeherstelbedrijf en in/uit zijn gesloopt om ruimte te maken voor de nieuwe gebouwen. Hierbij is een uitgekiende fasering toegepast om zowel de bouwtijd als de verstoring van de reguliere productieprocessen te minimaliseren. Daarnaast is de spoorinfra op het eigen terrein aan de nieuwe gebouwenpositie aangepast.

Geschiedenis
NedTrain Haarlem kent een geschiedenis die teruggaat tot het ontstaan van de spoorwegen in Nederland. Het bedrijf is voortgekomen uit de werkplaats die samen met het toenmalige station Haarlem in 1839 is gebouwd. In 1842 is het station verplaatst naar de huidige lokatie, maar de werkplaats op de huidige locatie ontwikkelde zich verder. In haar historie zijn vele aanpassingen gedaan om het bedrijf bij de tijd te houden en aan te laten sluiten bij de ontwikkelingen. Een grote modernisering in de jaren 80 van de vorige eeuw in gang gezet, waardoor thans een groot deel van het bedrijf een moderne inrichting heeft: het nieuwe magazijn en kantoorgebouw (1986), de draaistellenhal en de montagehal (1990) en de casco/schildershal met luchtkussentransport (1994).

Klanten en opdrachten
Voor NS reizigers werkt NedTrain de ICM-m aan o.a. de  klimaatvoorziening, comfort, energiereductie en bioreactortoiletten.
Voor NSR/Bombardier  aan de VIRM met een revisie van de airco’s en enkele technische verbeteringen.
Voor High Speed Alliance (HSA) word gewerkt aan de HST-prio met wijzigingen aan het design, en het plaatsen van een bioreactor onder de toilletten..

De totale investering heeft 30 miljoen gekost, het hele gebouw heeft een oppervlakte van 17.000 m2.

 

De nieuwe hal De openingsceremonie begint met een grootst mist gordijn Waaruit bijzondere wezens uit verschijnen   NS President-Directeur Aad Veenman sprak het belang van de hal voor NS. Gevolgd door NedTrain Directievoorzitter Arie van As. De officiële opening is verricht door NedTrain Directievoorzitter Arie van As en mevrouw T. Eising. De treinen worden binnen gehaald en volledig onttakeld. Ze worden ontdaan van hun draaistellen en opbokken gezet. Deze zijn door middel van speciale luchtkussen nu te transporteren. Dit heeft als voordeel dat in de hal altijd bakken staan waaraan gewerkt wordt. Hier een voorbeeld van een enkele bak die hier voor zijn eerste grote revisie staat. Plan V krijgt weer een levensduurverlenging van zeven jaar. Er krijgen zes koplopers gelijktijdig hun eerste grote revisie beurt. Een revisie van dit treinstel kost ongeveer zeven weken. Net als in de modelbouw wordt er geplamuurd en geschuurd. Hier wordt een kop gezet op de icrm.   Plan V staat weer keurig in de lak Het personeel wordt door Ned Train zelf opgeleid. In de nieuwe hal stonden mat 46 en Jaap te pronken. Plan U was afwezig want die moest de volgende dag acte de presace geven in Limburg bij de ZLSM. De 4015 klaar om weer overgedragen te worden aan NS.