Pallets

Pallets

Een pallet is een transporteenheid van hout of kunststof met de meest courante afmeting van 80×120 cm. Een pallet is een plateau waarop goederen kunnen worden opgeslagen en vervoerd. Een pallet kan worden verplaatst met een pompwagen en/of een vorkheftruck.
Een Europallet heeft op het Europese vasteland  de afmetingen van 80 x 120 cm., terwijl die in het Verenigd Koninkrijk praktisch enkel 100×120 cm is. De pallet is gemaakt voor duurzaam gebruik en heeft daarom ook nog eens een statiegeldwaarde. De euro pallet is te herkennen aan de klossen onder de pallet, op de rechtse staat Euro en op de andere klos staat dan de fabrikant. Deze pallets mogen alleen gemaakt worden door erkende bedrijven volgens de Epal Normen. Indien de pallet kapot is, verliest hij zijn gehele waarde en gaat dan voor andere doeleinde dienen.
Poolpallets zijn de tegenpool van de Europallet en worden verhuurd aan bedrijven maar blijven eigendom van de verhuurder. Poolpallets worden niet geruild tegen lege pallets bij de ontvanger, maar men kan de pallets door de verhuurder laten ophalen Een poolpallet zal meestal de standaardafmetingen hebben van 80 x 120 cm en 100 x 120 cm, maar ook afwijkende maten zijn mogelijk. De pallets zijn te herkennen aan hun specifieke kleur en het logo van de verhuurder. Een groot verschil met de europallet is dat een poolpallet die beschadigd is, zijn waarde niet kwijt is. Het kost een ontvangende locatie ook niets om poolpallets te krijgen. Dit is een groot voordeel voor retailers. Poolpalletverhuurders maken ook hun eigen pallets waar europallets alleen door gecertificeerde bedrijven worden gemaakt. Veel drankenleveranciers gebruiken rode pallets. Deze hebben de afmeting 100 x 120 cm. De pallets zijn rood van kleur en verliezen hun waarde indien ze kapot zijn. Voor de pallet wordt statiegeld gevraagd.
Pallets voor eenmalig gebruik zijn er in diverse maten van heel klein tot zeer groot. Het grote verschil met statiegeldpallets zit hem in de kwaliteit. Pallets die voor eenmalig gebruik zijn gemaakt worden niet behandeld tegen rotten, en zijn meestal gemaakt van afvalhout of geperst hout.

Maten van een euro pallet

De europallet

De in de tekst genoemde kenmerken van een Euro=pallet

Fabriek van pallets. Helaas heeft deze geen spooraansluiting (meer)

Hier gebeurd dat met speciale open trailers

Opslag van pallets bij de fabriek

   

In model is zo’n pallet fabriek met een spooraansluiting gewoon te realiseren.

Voor het transport van deze pallets is uitgegaan van een Joueff SNCF wagen met zeildoek wat aan een kant is open geschoven.

   

Voor elk vervoer een wagen De Hbis

 

Gesloten wagen met schuifwanden (H-type)
Uitermate geschikt voor het vervoer van gepalletiseerde ladingen die ook niet tegen slecht weer kunnen. De wagen heeft  grote aluminium schuifdeuren. Elke deur maakt een helft van de wagenlengte toegankelijk. Hierdoor is het laden en lossen met bijvoorbeeld heftrucks erg makkelijk. Deze veelgebruikte wagon wordt onder meer toegepast voor het vervoer van grote papierrollen, witgoed en auto-onderdelen. De wagen is nu eigendom van de SGB

GW met versterkte vloer als geelbander

 

Voor het speciale palletvervoer bij Van Gent & Loos  werden de zgn Geelbanders ingezet zoals deze Gs-en bij het Spoorweg museum

Een aangepaste Groente wagen als geelbander

Artitec interpretatie van de GW

Meneer Preiser met zijn pompwagen tussen de model pallets. Het zijn zowel Europallets als Poolpallets

Al deze pallets zijn gewoon in de modelspoorhandel verkrijgbaar

Dat krijg je als je geen deugdelijke pallet gebruikt. Schade en Schande!

Een stapel gebruikte, en dus waardeloze, pallets ergens in de Rotterdamse haven.

Wat doen we vaak met gebruikte en kapotte pallets, juist zij verhuizen naar de museum bedrijven om als aanmaakhout voor stoomlocomotieven te dienen.

Vers gestorte lading!

Deze pallets komen uit het assortiment van o.a. Faller, Roco en Preiser.