Over laden van vrachtwagen op spoorwagen

Over laden van vrachtwagen op spoorwagen

Het stoomdepot van Vlieringen is door de nationale spoorwegen verlaten, maar het geeft nu onderdak aan de museum spoorlijn van de “Vlieringsche Stoomtrein Maatschappij”, kortweg VSM genaamd. Buiten de museale werkzaamheden vinden er op het verlaten depot van Vlieringen regelmatig commerciële activiteiten plaats. Het komt nog wel eens voor dat de dicht in de buurt van Vlieringen gelegen motorenfabriek de sporen van het depot gebruik om zijn motoren over te laden van vrachtwagen op spoorwagen. Helaas heeft de fabriek zelf geen spooraansluiting meer.

De zwaartransportwagen, die omgebouwd is uit div. Kibri componenten,heeft de motor, die uit een speelgoedauto komt, afgegeven aan de bemanning van de Joueff Museale Cockerill 85 tonnes kraan. Deze kraan heeft de motor op de Lima De Roco Sik staat stand-by om wanneer erom gevraagd wordt direct in Aktie te komen. Personeel wat direct niet nodig is doet een bakkie in de Blokpost 9 (Jan Dul) ex Dg. Dit alles onder de rook van de Fleischmann draaischijf. De motor is afkomstig van een bij de vuilnisbak gevonden speelgoed Ferrari. Ik dacht dat het zo’n beetje schaal 1 op 35 was. Na wat aanpassingen kan deze hier heel goed door gaan voor een flinke scheepsmotor. De transportfundatie voor de motor is gemaakt van in het werk op maat gemaakt van lange lucifers   De motor is hier alleen nog vast gezet met staaldraad. Aan de uiteinde van de langsbomen zijn een soort bolders geplaatst om de sjorring te kunnen beleggen Voor de veiligheid zijn ook nog eens spankettingen aangebracht.    

Overzicht van de werkzaamheden. Onder in beeld staat nog een wagen van de verkeersdienst die het transport van de fabriek naar nier heeft bijgestaan.

het overplaatsen is gelukt en nu kunnen de diverse partijen aftrappen. De kraan kan van zijn vijzels en stophout afgehaald worden. De platformwagen is klaar en kan vertrekken

Met behulp van de laadschop worden de stophouten op de werkwagen geladen.

De Sik biedt hier hand en span diensten. De hulp-bogies staan alklaar om op hun plaats gebracht te worden.

Sik heeft een van de boogie opgehaald en plaatst deze nu voorzichtig onder en tegen de kraan. Op oude films heb ik gezien dat dat verplaatsen in de oude tijd nog geheel met mankracht ging!!

De boogie is geplaatst en vast gemaakt aan de kraan. Er kan nu begonnen worden om de giek te laten zakken.

De sik kan nu voorzichtig beginnen met het verplaatsen van de kraan tot over het wissel zodat de andere boogie ook geplaatst kan worden. Langzaam komt het transport op gang. De laadschop staat alklaar om aan zijn volgende klus te beginnen. deze zal bestaan uit het aanvletten van de boogie.

de kraan voorzien van al zijn wielen. De laatste hand wordt nog gelegd aan het zeeklaarmaken van het transport. De kolenbunker is nog goed voorzien van kolen.!!!

Hierna gaat de sik de kuilwagen ophalen om hem naar de vertreksporen te brengen. De kuilwagen met Dg klaar voor vertrek. In een volgende aflevering zal de motor nog voorzien worden van een dekzeil om hen tegen de weersinvloeden te beschermen. Overzicht van het Depot in betere tijden.