Bouwbeschrijving van de DAF YA 314

 

 

Geschiedenis

In de jaren vijftig van de vorige eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de noodzaak om het rijdend materieel te vervangen. De bestaande voertuigen waren na WWII door de Landmacht 2e hands verkregen via het Mutual Defense Assistance Programme (afgekort tot MDAP)uit de voertuigdumps van de Geallieerden. Doordat deze voertuigen een mix van Engelse, Canadese en Amerikaanse voertuigen was, bleken onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.

Op 20 december 1951 ontving DAF een grote regeringsorder van 175 miljoen gulden voor de levering van, in eerste instantie, 3.600 stuks voertuigen aan de Koninklijke Landmacht.

Een paar jaar later ontving DAF, dit was op 24 mei 1955, opnieuw een regeringsorder van 25 miljoen gulden voor de bouw en levering van duizend stuks vierwielaangedreven voertuigen van het type YA 314 aan de Koninklijke Landmacht. Uiteindelijk werden er, na vervolgorders, 4406 stuks van het type 314 & 324 geleverd.

De YA314 had geen stuurbekrachtiging en geen verwarming. De cabine, met neerklapbare zijruiten, kon alleen verwarmd worden door de tussen de stoelen geplaatste schotten van de motorkap op een kier te zetten waardoor de motorwarmte (en ook de herrie en oliedampen) de cabine instroomde(n). De waarde van het voertuig bedroeg 25 000 gulden.

Typeaanduiding

De typeaanduidingen: (YA, YK, YF-314/324), zijn op de volgende manier samengesteld:

Y = militair voertuig

A = algemeen, (K = Kipper, F = Fuel/Tankauto)

3 = laadvermogen in tonnen,

1 resp. 2= de serie,

4= het aantal wielen.

De YA314 is in twee series gebouwd:

De eerste serie YA-314 is gebouwd van 1955 tot 1960 en had een open laadbak met- of zonder huif.

De tweede serie YA-324 is gebouwd van 1961 tot 1965, als vervolgserie met een gemodificeerd en iets versterkt chassis, verzwaarde achterveren (meer veerbladen), andere schokbrekers op de voor- en achteras en de achterbrug is vervangen door een DAF in plaats van het merk Timken.

De YA314 kwam in dienst als Algemene voertuig met huif, maar al spoedig kwam er ook een Bureauwagen met metalen opbouw, een Toolset (mobiele werkplaats) met metalen opbouw en als Verbindingsdienstauto metalen opbouw. Deze laatste was weer onder te verdelen in Lijnencentrum, (Veld)Telefooncentrale, Telexwagen, en Draaggolfwagen. De wagens voor de Verbindingsdienst zijn ingericht bij Van Rietschoten en Houwens aan de Sluisjesdijk op Charlois. Naast de verbindingsapparatuur waren de wagens voorzien van een elektrische kookplaat.

Het YA 314/324-chassis diende ook als basis voor; Compressorwagen, Tankauto (YF), Kiepwagen (YK),

Deze zijn ook voorzien van een huif maar zijn duidelijk herkenbaar aan de kortere laadbak.

De voorgenomen YA414, een viertons uitvoering van de 314, is nooit bij DAF in productie gegaan. Het betrof een prototype dat door DAF is ontwikkeld en bij het Spaanse Pegaso in licentie gebouwd is.

 

Het Model

Artitec en Dennissen hebben allebei de YA314 als h0 en N schaalmodel in hun assortiment. Artitec levert het model als resin bouwpakket en als kant en klaar product terwijl Dennissen modelbouw uit Cuijk alleen een resin bouwpakket van de YA314 kan leveren. Daar ik vrij recent over enkele Dennissen bouwdoosjes kan beschikken, ga ik hier de YA314 bespreken. Een waarschuwing vooraf; het is/zijn geen kits die zomaar door een onervaren modelbouwer in elkaar gezet kunnen worden. Veel onderdelen zitten nogal stevig aan hun gietbomen vast en zijn zonder schade te veroorzaken, zeer moeilijk te scheiden

Het bekende doosje met de uitgestalde wp-content. Let even op de vrij forse gietdelen die aan de componenten vast zitten. Bij het los zagen snijden valt er geheid schade die dan weer hersteld moet worden met de bekende strips van Evergreen.

Het schoongemaakte chassis

Nu van op de zijkant gezien

De laadbak met de aangebrachte spatborden

Laadbak en chassis nog van elkaar gescheiden

Beide componenten “droog” op elkaar gepast

Ook even de huiven voor laadbak en cabine gepast. De achterhuif is licht beschadigd en moet met wat plamuur gemodificeerd worden.

De cabine is op het onderstel gefixeerd en daarna zwart gespoten

Helaas nam de wind beslag op mijn chassis en kwakte het op de grond waarbij de linker bumper het leven liet.

Schade aan de bak die door het lossnijden van de gietboom is ontstaan. Door het vele gebruik van deze wagen waren deze beschadigingen in het echt ook aanwezig

Na het 1e zwart spuiten komt het leger groen op het model. De huif van de bak heeft een ander groen als de wagen. Als de verf droog is worden de decals, die mee geleverd worden, aan de voorzijde van de wagen geplakt. Vergeet dit niet daar je er later niet meer bij kan!

Gebruik voor het lossnijden van de decals een zeer scherp mes en maak gebruik van de Micro Set en Micro Sol vloeistoffen

Breng de wielen aan, het kan niet missen waar wie moet komen daar de voorwielen een rond gat en de achterwielen een vierkant gat hebben. Nu is het tijd om het zeer kwetsbare takkenvanger te plaatsen.

Enkele plaatjes van de complete wagen zonder huif. De lading bestaat uit munitiekisten van het merk Roco Minitanks

 

 

 

 

De YA314 met huif in een lichtere kleur groen

Hier is helaas te zien dat de cabinezijwand gescheurd is, helaas maar het is niet anders.

De volgende projecten staan al op stapel