Een G 10 in spoor O realistischer gemaakt

Een stap voor stap verhaal over het wheateren van de G10.

Op deze foto is de G10 van Lenz in spoor-0 al niet meer origineel. De automatische koppelingen zijn vervangen door schroefkoppelingen, wat optisch veel mooier is en het functioneert ook nog goed. Nu vind ik het een echt model we praten hier over schaal 1:45.

Wielen gedemonteerd,deze worden ontvet met alcohol en daarna drooggeföhnt. Dit om de verflaag beter te doen hechten.

Met Tamiya XF64 Roodbruin zijn de wielen roestkleurig gemaakt. De verf is voor een betere hechting onverdund gespoten. De airbrush heeft een mondstuk van 0,4mm,daarmee kan men heel goed Tamiya en Gunze Sangyo onverdund spuiten. Van het voorste wiel zijn de loopvlakken al met alkohol schoongemaakt,het achterste is zo gelaten om het contrast te laten zien.

Op deze foto zijn het onderstel en wagenkast van elkaar gescheiden, dit is gebeurd om het verdere weatheringsproces te vergemakelijken. Ook worden bij het onderstel nog kleine details gesuperd.

Het onderstel gepoten met kleur H343 van Gunze Sangyo,roetkleur. Deze kleur is transparant bijna onzichtbaar aangebracht. Waarom dat deze kleur gebruikt is dat Tamiya XF1 mattzwart is zwart. de roetkleur van Gunze Sangyo is een heel erg donkergrijs bijna zwart. Deze kleur is aangebracht niet zeer als weathering,maar als een transparante grondlaag om de andere kleuren beter uit te laten komen.

Op de deze foto is een detail met verf gesuperd. Het gaat om een handle om in het echt het remwerk om te stellen. De gebruikte kleuren zijn van Tamiya XF2 mat wit en XF3 mat geel. Dit is met penselen 00 en 000 geschilderd.

Nu is de wagenkast aan de beurt. Om nog wat extra detail bij de weathering te doen ontstaan zijn er 3planken afgeplakt,het effect is dat de wagen een onderhoudsbeurt gehad heeft waarbij planken vervangen zijn.

De wagenkast wordt nu ingewassen met sterk verdund zwart, dit is een mengsel van 4010Reducer van Auto-Air-Colors,een paar druppels alkohol en XF1 mat zwart van Tamiya. Het inwassen gaat als volgt:met een dikke penseel gaat men vooral in de naden en kieren de sterk verdunde verf aanbrengen,daarna voorzichtig met keukenpapier nadeppen en drogen met de föhn. Dit is bij deze wagon 3keer herhaald om het gewenste resultaat te bereiken. De zwarte wassing zorgt voor een schaduwwerkingen in dieper gelegen gedeeltes, waardoor bepaalde details beter naar voor komen. Men ziet dit ook in de militaire modelbouw.

De wagenkast en onderstel zijn weer herenigd voor de volgende stap. Bij deze stap wordt met de airbrush een roestbruin aangebracht in dit geval 2kleuren XF68 Nato-bruin als eerste en daarna XF64 roodbruin. Dit om wat kleurverschil en nuances in de roest aan te brengen.

Met XF52 mat-aarde wordt een stoflaag met de airbrush aangebracht. Het dak is met H343 roet-kleur van Gunze Sangyo donkerder gemaakt. Deze kleur imiteert heel goed het fijnstof van de uitlaten en schoorstenen. De G10 is nu klaar voor de laatste stap.

Nu de laatste stap het drybrushen,dit gaat met Tamiya-weatheringmast setjes A,B,C,D. Deze bevatten aarde-,roest-,roet-,olie en metaalkleuren. \Hiermee kan men heel mooi highlights aanbrengen. Met de 2 kleuren roest kan men heel mooi extra variaties in de kleur roest aanbrengen. Met de aardekleuren zand,lichtzand en modder wat highlights om bepaalde details mee naar voor te halen..