DAF

Geschiedenis

DAF, afkorting van Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V. die later overging in Van Doorne’s Automobielfabriek N.V., is een auto- en een vrachtautofabrikant, in 1932 opgericht door Hub van Doorne te Eindhoven.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een dwergautootje ontwikkeld, bijgenaamd de regenjas, waarin Hubs ideaalbeeld van een kleine auto voor het volk naar voren kwam. De auto werd nooit in serieproductie genomen; het enige prototype werd aan een circus verkocht. Later kwam het in het DAF Museum in Eindhoven (Nederland) terecht.

Nadat Hub van Doorne de Variomatic uitvond (bijnaam: Het Pientere Pookje), besloot men in 1953 ook personenwagens te gaan bouwen, om de Variomatic daadwerkelijk te kunnen gebruiken. Volgens de Van Doornes moest het een klein autootje worden. Ingenieur Van Brugghen kreeg de technische leiding van het project. In februari 1958 toonde DAF de wereld een volwaardige 4- à 5-persoons auto met automatische transmissie, de beroemde Variomatic, en met een zelf ontwikkelde 2-cilinder 4-taktmotor. De Variomatic was een continu variabele transmissie met twee rubberen riemen die tussen twee schijven traploos nieuwe overbrengingsverhoudingen realiseert. Het was de eerste continu variabele transmissie voor auto’s die ooit in productie werd genomen.

Modellen

 

Overzicht van personenauto’s

  • DAF 600 (1959-1963)
  • DAF 750 (1961-1963)
  • DAF Daffodil (1961-1967)
  • DAF 33 (1966-1974)
  • DAF 44 (1967-1974) en daarna de DAF 46 (1974-1977)
  • DAF 55 (1968-1972)
  • DAF 66 (1972-1975)

Vrachtauto’s

 

Bussen

Militair