Peugeot 403

Foto Berthold Werner

 

Geschiedenis

Op 20 april 1955 werd de eerste Peugeot 403 in het Palais de Chaillot in Parijs gepresenteerd. Pininfarina was verantwoordelijk voor het ontwerp. De 1468 cc benzinemotor van de 403 was een vergrote versie van het aggregaat uit de Peugeot 203 en leverde 65 pk. Opmerkelijk voor die tijd was de thermostatisch geregelde fan, welke stopte zodra de motortemperatuur beneden de 75 graden kwam en aansloeg zodra de temperatuur opliep tot boven de 84 graden. Peugeot claimde hiermee een verbruikswinst van tussen 5-10% en een aanzienlijke reductie van het interieurgeluid. Een ander nieuwtje was een verwarmingssysteem voor de carburateur dat reageerde op het inschakelen van de verwarming in de auto.

Gedurende de productieperiode van de 403 werden bescheiden verbeteringen doorgevoerd. Vanaf de presentatie tot einde modeljaar 1957 was voor op de motorkap een gestyleerde leeuw, het handelsmerk van Peugeot, gemonteerd. Uit veiligheidsoverwegingen werd dit motorkapornament met ingang van modeljaar 1958 vervangen door een tweedimensionaal model in de grille. In datzelfde jaar werden de klaprichtingaanwijzers in de C-stijlen vervangen door knipperlichten bij de koplampen. De koplampen zelf werden ook gewijzigd om aan de nieuwe Europese standaard te kunnen voldoen. Verder werden de oorspronkelijke ruitenwissers vervangen door parallelle exemplaren. In 1959 werden de ruitensproeiers naar de motorkap verplaatst en werd de oorspronkelijke halve claxonring vervangen door een volledige ring. Aanvang modeljaar 1962 werd de grille vernieuwd, naar voorbeeld van de nieuwe Peugeot 404.

Modellen

 

Nadat in 1960 de Peugeot 404 op de markt was gekomen, bleef de 403 nog tot november 1966 in productie als financieel aantrekkelijk alternatief.

Model

 

Model Busch art. nr 89106. Bouwjaar 1955