De bouw van een Energie Wagen 

 

De bouw van een Energie Wagen

ga terug naar de pagina diversen

Energie wagens werden vanaf 1970 gebruikt in getrokken treinen waarbij het niet mogelijk was de rijtuigen door middel van de bovenleiding te voorzien van stroom voor de verwarming en verlichting. Met name in de trek-trek combinaties gevormd door twee 2200-en en Plan E rijtuigen werden deze energiewagens in de koudere jaargetijden toegepast.

Het hier gebouwde kitje is ontworpen en geproduceerd door Roy van Dijk. Het is een gecombineerd Resin/Styreen/Messing kit met een Roco onderstel.

De wp-content van de kit.

Het dak is een massief gietstuk. Wanden redelijk dun gegoten in de ‘vlakke’ giettechniek.

De dak accesoires moeten zelfgemaakt worden uit bijgeleverde styreenstrip.

Voor handgrepen en ladders liggen messing delen bij.

De bodem/onderstel alsmede enkele stroomkabels komen uit het huis van Roco.

Het onderstel moet verlengd worden, daartoe zijn wat styreen plaatjes aanwezig. Aan de slag !!

Volgens de methode die ons door Artitec geleerd is:

De wanden op een vlak stuk schuurpapier netjes afschuren, totdat de ramen vanzelf vrijkomen… Dat stadium is nu bereikt…

Het hoeft geen betoog dat dit een stoffig en tijdrovend (20 minuten) werkje is.

Linksboven een ongeschuurde wand. Na ongeveer anderhalf uur zijn alle delen vlak en haaks geschuurd.

Opm. Neem ook het dak onder handen. dit is ‘van fabriekswege’ al voorgeschuurd, maar de randen zijn nog niet volledig vlak en recht.

Doe dit schuurwerk uiterst zorvuldig. Het bepaalt in hoge mate de pasvorm van de kit.

Als alle delen netjes vlak, recht en haaks zijn… … is het in elkaar lijmen zeer eenvoudig.

We beginnen met 1 van de kopwanden.

Laat deze ca. 0.2 mm binnen de rand van het dak vallen. Het dak van het origineel steekt ook rondom over.
Dit komt omdat bij het origineel het dak in twee delen af te nemen was ivm het makkelijk vervangen van de krachtinstallaties. Gelijmd wordt het resin met de bekende Olba Industrielijm.

Hoewel niet absoluut supersnel, lijmt deze lijm toch in seconden !!

Beproefde methode: Richt eerst de delen goed uit, houdt ze in positie op elkaar geklemd, en laat aan de achterkant een druppel lijm op de naad vallen.
De capillaire werking doet de rest.
De eerste minuut is de verticale stand nog enigzins te wijzigen, daarnaa zit het muurvast !! Ook de zijwanden laten we ong. 0.2mm binnen de dakrand vallen. Na een half uurtje lijmen kan dit het resultaat zijn.

Dankzij het nauwkeurige schuurwerk, is plamuur eigenlijk niet nodig… Het onderwerp van di-sectie…

Het gewichtje trek je er makkelijk af.
Het piefje blijft zitten, dus dat moet er even afgesneden worden… … dan kan de zaag er in !

Netjes parallel zagen met de balk in het midden van het onderstel. De onderdelen los.

De dikke plaat onder op de foto wordt aan de bovenkant gelijmd.

Hier moest er 6.2mm tussen gezet worden. Deze maat is echter afhankelijk van hoeveel je van de kopwanden afschuurd !!

Er is een dun plaatje, 0.5mm, op maat gesneden.

Verder is er nog een stukje U-profiel meegeleverd om de stelbalken weer te kunnen herstellen. De delen weer vereningd.

Lijm eerst 1 wagenkant op de dikke plaat. Dan het stripjestyreen, daarna de andere wagenkant.

Het dikke stuk styreen uit de kit is niet gebruikt. Het piefje kan er nu weer opgelijmd worden, waarna het gewichtje ook weer past. De bak met het onderstel verenigd.

Opm. Nog niet vastlijmen !! De eerste details op het dak.

De plaatjes op de luchtinlaten zijn vrijstaand aangebracht, twee stripjes 0.4 x 0.5mm er onder doen hun werk.

Het eerste laddertje er aan gelijmd. Met het oog op stevigheid, is de onderste beugel van 0.5mm fosforbrons gemaakt, ipv het meegeleverde messing. De uitlaten hebben natuurlijk ook een gat ingeboord gekregen !. De dakopbouw compleet.

De dempers hebben een ‘afdakje’ gekregen als extra.

De uitlaatbuizen zijn eenvoudif rond een 1.5mm boortje te buigen.

Het begint al aardig op een energie wagen te lijken… Het hekwerkje voor de dakopgang is lastig te buigen. Zo mogelijk nog lastiger is het aanbrengen van de sportjes.

Het hekwerk is gebogen rond een 2.5mm boortje. Het eerste kritiek puntje: de aangegeven gaatjes op het dak voor dit hekwerk staan te ver uit elkaar.

Maar de rest van het dak ziet er mooi strak uit ! Nadat ook de handgrepen gemonteerd zijn, kan het wagentje in de primer. Vervolgens compleet in de grijze verf.

Er is KleiNSpoor verf gebruikt. Hoewel officieel zijdeglans, komt het zeer dicht in de buurt van hoogglans.

Hetgeen altijd een schrikreactie tot gevolg heeft ! Nagenoeg alle kleine hobbeltjes en ‘missertjes’ lijken 10 voudig versterkt te worden.

Maar… dit knapt later helemaal vanzelf op ! De dakopbouw, met name de uitlaten, voorzien van enige gebruikssporen… Het geel van KleiNSpoor dekt prima over het grijs.

Transfers van dezelfde firma aangebracht, evenals wat driehoekjes.

Tenslotte afgewerkt met Revel 135 Satin met 2 druppels KleinSpoor blanke lak. Roy heeft goed werk geleverd. Als de bouwer de boel niet verprutst komt er een keurig strak dak tevoorschijn. Ook vanuit het kikker pespectief een mooie Energiewagen. Het overstekende dak en de driehoeken zijn hier mooi te zien.

De nu verkregen zijdeglans is ongeveer gelijk aan de afwerking die Fleischmann haar modellen geeft.

Ook te zien hier, dat de binnenstijlen van de ramen niet overal zwart zijn. Tot nu toe steeds met een zwarte marker gedaan. Dit moet echter met een penseeltje nabewerkt worden.

Daarna kan er een plaatje transparant styreen als glas achter gelijmd worden. Wat actie foto’s…

Roco 2201, de ‘501’ en een Mastica B Plan E.

Het wachten is op de Artitec Plan E’s De laatste hand is gelegd.

Op de kopwanden zijn de diverse leidingen aangebracht.
De leiding met de grote ‘krul’ is gemaakt van 0.5mm messingdraad. De vorm is afgekeken van een Roco 2200 stuurstroom kabel.

De andere 3 zijn (delen van) de meegeleverde toerustingsdelen. Als eindconclusie: Mooi bouwkitje, ook voor de niet volleerde modelbouwer m.i. prima tot een goed eind te brengen.

ga terug naar de pagina diversen