Station Mariënberg- Grootbedrijf 

Station Mariënberg- Grootbedrijf

Heel belangrijk bij het realiseren van een modelbaan project is het vergaren van informatie over het grootbedrijf.
Vandaar dat de eerste stap in dit project was, om naar de huidige locatie te gaan, daar zoveel mogelijk foto’s nemen en met de rolmaat zoveel mogelijk maten opnemen.

Nadat we al de maten hebben opgenomen zijn we na afloop nog een lekker bakje koffie wezen drinken bij de ouders van Karst.

De mooie uitbeelding van de naam is alleen al een reden om dit station na te maken. Het station zo als het vandaag eruit ziet. De lijn is nu geëlektrificeerd. Tot hier kwam vroeger de serre. Met meerdere man op stap voor alle informatie te verzamelen. Wie herken je op het plaatje. De omgeving heeft ook enkele fraaie en typische gebouwen. Deze moeten natuurlijk ook na gebouwd worden.

Een baanwachterswoning langs het spoor waar alweer het nodige aan veranderd is. Dit zie je ook aan de andere stenen.

Waar we van de eigenaar een oude tekening kregen om te kopiëren. We meten de steenmaten op. Hier waren 10 steenlagen 62 cm hoog en 8 stenen 180 cm. De deur is 1 meter breed en 2,35 meter hoog. De onderkant van de luifel is 2,50 meter breed. We nemen foto’sonder verschillende hoeken zodat we het relief van de gevel goed kunnen zien. Zo kunnen we de lagen voor de plot gaan bepalen. Neem foto’s van wat afstand in een zo hoog mogelijke resolutie zodat je later nog steeds kan inzoemen en details kan zien. Neem ook zoveel mogelijk detail foto’s. Je kunt beter een foto teveel dan te weinig maken. Met het digitale tijdperk maakt het aantal tegenwoordig toch niet meer uit. Zoek in de archieven zoveel mogelijk tekeningen. dit kan in boeken staan maar ook ij het gemeente archief of het Utrechtsarchief of bij de eigenaren van het gebouw
Bron: Wichor Bramer En probeer zo veel mogelijk foto’s te vinden van het gebouw in het tijdperk dat je wilt namaken.
Bron: Historische Vereniging Hardenberg Latere foto met kunnen ook nog details naar voren brengen. Je kan altijd vergelijken. In het boek spoorwegenarchitectuur in nederland 1841 – 1938 vinden we op pagina 287 een foto van de voorkant en een tekening van de voorkant met maten voor de hoogte erop. We gaan het gebouw in drie stukken verdelen. Het lage gedeelte rechts, de middelste toren en het linker gedeelte. Aan de rechterzijde staat een houten schuur je kan dit ook zien in de gevel want hier is de betonstrook op 1/3 hoogte onderbroken. Nu moeten we uit zien te vinden wanneer deze schuur is verdwenen. In Gramsbergen staat nog een goederenbergplaats en als je goed naar de kopsekant kijkt dan is er een raam in het midden geweest in het onderste gedeelte. Op de tekeningen van station Vriezenveen staan aan de onderkant drie ramen. Dus deze goederenloods zag er iets anders uit. Op de tekening van Mariënberg zie je dat er drie ramen zijn geweest alleen is het niet duidelijk of dit in het bovenste of ook in het onderste gedeelte was. Er moet een doorsnede GH zijn volgens tekening en daar zou het op te zien zijn, maar die heb ik niet.