Station Mariënberg – Het stationsgebouw 

Station Mariënberg – Het stationsgebouw

Het station Mariënberg is een ontwerp van architect E. Cuypers. Het ligt aan de lijn Zwolle – Emmen en Mariënberg – Almelo. Het is geopend op 1 februari 1905. Het station isgebouwd in opdracht can de NOLS (Noordooster locaalspoorweg Maatschappij) en is een tweede klasse station. Het gebouw is 2001 verkocht en sindsdien is het café Het Spoorhuus in het gebouw gevestigd.

 

Bron: Wichor Bramer Wanneer je een object in model wilt nabouwen, probeer dan zo veel mogelijk foto’s te vinden van het gebouw in het tijdperk dat je wilt namaken.

Hier de staat van het gebouw omstreeks 1970.

De eerste stap was om naar de huidige locatie gaan, daar zoveel mogelijk foto’s nemen en met de rolmaat zoveel mogelijk maten opnemen.

Tot hier kwam vroeger de serre.

Nadat we al de maten hebben opgenomen zijn we na afloop nog een lekker bakje koffie wezen drinken bij de ouders van Karst 🙂

.

Eerst zetten we de omtrek die we hebben kunnen meten om als basis voor de tekening in autocad.

We beginnen met de raam-, en deuropeningen in de gevel te plaatsen. Als dat gedaan is gaan we de tekening verschalen naar de juiste maat in dit geval dus 1:87

We beginnen met deze deur met raampartij. De minimale afstand tussen de snijlijnen moet 0,7 mm zijn dit houden we aan voor het meest naar voren liggende houtwerk

Dit zijn de basislijnen voor deze gevel.

Aan de hand van deze witte lijnen teken we de meest naar buitenstaande laag van het kozijn in rood. De afstand is 0,7 mm want minder kan dus niet.

Deze laag gaat er dus zo uitzien als we straks gaan snijden. De volgende laag geven we een andere kleur.

De binnenzijde van het kozijn is geel en de graveer lijnen in deze laag zijn blauw.

Boven de ramen zitten leuke boogjes in het metselwerk en die laten we mooi terugkomen in de tekening.

Hier zijn de stenen ook aangebracht. Het metselwerk is kruisverband of hollandsverband.

Nadat de tekening klaar is zetten we de plotter aan het werk om de plot te snijden voor de eerste wand. We snijden van een wand alle lagen uit.

Iedere laag krijgt een opeenvolgend nummer.

Het graveerwerk van het metselwerk geeft allemaal krullen.

Deze krullen wordt met een mesje weggeschraapt zodat de stenen structuur zichtbaar wordt. Dit kan je ook met schuurpapier doen.

Het probleem van dit model zit hem in de tegels (stenen) onder het raam.

De lagen worden op elkaar gelijmd voor de eerste proef. Hier hebben we de hoogte verschillen tussen de lagen 0,5 mm gemaakt om zo de sprongen in de stenen na te bootsen zonder dat we dit opvullen.

Als je het met werkelijkheid vergelijkt worden die stappen toch wel erg klein en de gevel heeft toch een andere uitstraling.

We gaan de lagen apart schilderen.De onderste laag wordt groen en de kozijnen wit.

Deze kunnen nadat de verf opgedroogd is op elkaar gelijmd worden. Bij de rechterzijde komt de rand op een lijn te liggen en aan de linkerkant vormt zich een trapje.

Laag 12 en 13 worden op elkaar gelijmd en geschilderd. Dit is een onderdeel van wand nr. 3

Het glas wordt met folie beplakt en daarna gesneden zodat er in de bovenramen een roede verdeling komt.

Het glas nadat alle plakfolie verwijderd is.

Dit stukje past dan weer perfect in de binnenste laag van de wand zodat ook alles meteen weer keurig past.

De stenen aan de onderkant van het raam krijgen een oranje kleur en de openingen onder het raam worden zwart geschilderd. De regenpijp wordt op het onderste stukje muur gelijmd waarbij we hem nog iets laten uitsteken zodat hij straks keurig tegen de dakrand aanpast.

Hier zijn alle lagen van gevel drie op elkaar gelijmd. Nog zonder de raamroedes en het glas.

en hier in indruk van gevel 1

Een andere manier van bouwen is van binnen naar buiten met ook z’n nadelen.
Karst aan het bouwen

Jaja… een hele berg geplotte styreenplaat… Dat moet het station gaan worden.

Al proefje en om de nieuwsgierigheid te bevredigen, rap een gevel uitgesneden !

De nieuwe plotter plot de stenen veel netter dan de oude ! Algemene indruk is trouwens dat het geheel strakker is !

Een stukje dat Gerco nog niet gebouwd had, was de houten fietsenschuur.

Zoals te zien worden dat 4 lagen voor de eindgevel.

Ik ga de ‘vollegige-lijm-aanrol-en-drogen-onder-druk’ methode uitproberen, om het kromtrekspook weg te laten blijven.

Dit is dezelfde methode die ik o.a. bij de Plan U heb toegepast. Daarvan blijven de wanden, ook na dik 4 jaar nu nog hagelstrak !

Wel eerst de twee binnenste wandlagen doen, anders heb je geen aandrukvlak om de sponnigen mooi strak aan te drukken.

De houten zijwand, met daarop de deur.

Ook deze is onder de ‘boekenpers’ verdwenen.

Twee dagen en nachten onder de boekenpers later, komen de wanden er snaarstrak onderuit !

Voor de haaksheid en stevigheid hier en daar wat plaatjes ingelijmd.

Op de voorgrond liggen alvast de dakdelen. 1 laag uit de plot, de andere is dakplaat van Goovers. De dakdelen mogen nu een nachtje onder druk doorbrengen.