DE-5: De Daken
De daken van het vooroorlogs stroomlijn materieel hadden een hoekronding van 4mm en een dakronding van 29.5mm radius (1:87).
Hierdoor is het niet mogelijk met gangbaar in de handelverkrijgbare kwartrond constructie te werken voor de hoekronding.
Een nieuwe methode wordt ontwikkeld: dakopbouw met onderplaat, waarop om de 7.5mm spanten. Over deze spanten komen 2 lagen 0.3mm styreenplaat op de ‘Plan U wijze’. Deze plaat loop niet geheel door tot aan de uiteinden, maar valt binnen nokjes die een radius van 3.7mm hebben.
Over deze constructie komt de 0.3mm gladde afdekplaat op de wijze zoals bij de Dg ontwikkeld is.
Zie voor de bak-doorsnee tekening de bakken pagina.
De tekening van het spant.
Merk op dat er inmiddels een uitsparing aan is gebracht voor eventuele binnen verlichting.
De spanten uitgesneden, klaar om op de onderplaat gezet te worden.
De passing is niet meer ‘koud’, maar met sleuf en nok. Dit verbetert aanzienlijk de maatvoering van het gerede product.
Een ander voordeel is het snellere bouwen.
Het fundament voor het dak.
De spanten op de onderplaat vastverlijmd.
Let wel op, het is dun materiaal, dus even een nacht (of twee) laten drogen onder gewicht.
Verder gaat deze bouwwijze het evt. mogelijk maken het dak te gieten.
Na droging trekt het dak krom, ook al is het onder gewicht uitgehard !
Er voor ligt al het eerste onderdak.
Met lengte richels kan het netjes licht gebogen worden.
Het eerste onderdak vastgelijmd.
Dit is gelijmd met Bison Verdunner op de hoekjes van de spanten…
Zoals te zien is er dit keer geen gebruik gemaakt van de alufolie laag. Door de grote hoeveelheid spanten wordt al een grote mate van stevigheid bereikt.
Dus kan na droging de binnenkant langs de spanten nagelopen worden met Bison Verdunner.
Kaarsrecht en al behoorlijk stevig !
Het tweede onderdak aangebracht en de richels vlak geschuurd.
Dit dak wordt met industrielijm gelijmd in het midden van het dak.
De zijkanten worden nagelopen met Bison Verdunner.
Deze werkwijze is mogelijk door het weglaten van de alufolie laag.
De toplaag.
Het halfgerede dak wordt aan de bolle zijde voorzien van een metalen steunstrip.
Dit heeft twee doelen: 1) het dak zo rect mogelijk trekken; 2) Het dak op z’n zijkant kunnen laten staan om…
… met Bison Verdunner de 0.3mm topplaat aan de dakbodem te kunnen lijmen.
Dit gaat nu minimaal 12 uur drogen !
Het topdak half omgevouwen.
Terwijl het dak nog in de bovenstaande positie staat (klemmen verwijderen natuurlijk) de ribben en 1/3 van het onderdak insmeren met industrielijm.
Vervolgens in 1 vloeiende, afrollende beweging het dak omvouwen en vastplakken. Een kwestie van seconden.
Oefen deze beweging eventueel zonder de aangebrachte industrielijm !
De scherpe, 4mm radius, ronding zit er heel mooi in. De lijmnaad houd goed stand.
Vervolgens wordt het onderdak wederom voor 1/3, maar nu aan de overzijde voorzien van industrielijm en….
… netjes gelukt !
Opname met strijklicht om eventuele bobbels beter te ontwaren…
‘Helaas’, niet kunnen vinden
De onderkant.
Merk de overstekende randen op.
Hoewel alles netjes gelukt is, is het rondbuigen geen ideale, makkelijke methode. Er moet gezocht worden naar een simpelere…
Proef passing op de bak. Alles sluit netjes aan.
Door alle het buigen en lijmen staat het dak heel lichtjes bol (ong. 0.2mm).
Geen probleem als het onder druk op de bak gelijmd wordt.
Na het vastlijmen wordt de overstekende rand afgesneden en vlak geschuurd.