Transport van Pijpen en Buizen
Platte wagen (K-type, R-type en S-type)
De platte en open wagen wordt veel gebruikt voor het vervoer van metaalproducten (profielijzer, betonijzer, buizen, staalrollen), bosbouwproducten, machines, tractoren enz. De zijkanten kunnen worden neergeklapt waardoor laden en lossen eenvoudig is. De R-type hebben draaistellen en zijn extra lang. De S-type hebben ook draaistellen en vervoeren afhankelijk van de uitrusting containers, bomen of rollen plaatstaal
De wagen die het meest in aanmerking komt voor het transport van pijpen en buizen is de vierassige plattewagen S-HTS, tegenwoordig Sssy 716. Korte buizen/pijpen kunnen een plaats vinden op nog in het commerciële wagenpark aanwezig zijnde tweeassige K-wagens. Voor een goede bedrijfsvoering (laden en lossen)vraagt dit soort vervoer aangepaste los- en laadplaatsen met een vaste of mobiele kraan zoals bij Key & Kramer in Maassluis.
Hierin zijn de voorschriften voor het vervoer van metaalproducten vastgelegd.
Tekening van de montage der klampen.
Voor elk vervoer en wagen. Voor elk vervoer en wagen.
Beladen trein met Rs-en passeert Vlaardingen met onbewerkte gasbuizen die bestemd zijn om bij Key en Kramer in Maassluis bewerkt te worden.
De Snps beladen met kale gaspijpen op de losweg bij Key en Kramer.
Detail van de verzwaarde rongen van de Snps, tussenliggers en sjorrings. Bij dit type wagen mag tegen de rongen geladen worden (zie ook boomstammen) en zijn klampen aan het uiteinde van de liggers niet nodig.
Voor het intern transport van de buizen naar de los- en/of laadplaats, naar de fabriek of opslagplaats, zijn dit soort transportwagens ontworpen. Als trekker fungeert een gewone tractor.
Als er geen directe retourvracht is gaan de geloste lege wagens terug naar de stelplaats of een ander karwij. De trein, met achteraan een Gs onder de oude 3 puntsportaalmasten op de Hoekselijn tussen Vlaardingen en Maassluis.
Voorbeeld van beladen R-en op het emplacement van Essen (B)
Idem met S-en (zie de zware rongen)
Het Model
Voor het imiteren van buizen en pijpen gebruiken de in de handel verkrijgbare gekleurde limonaderietjes van 5.5 mm rond met buigbaar stukje en die van 3 mm rond als strakke pijp Het buigbare deel in de 5.5 mm rietje kan gezien worden als een expansiestuk in de pijpleiding. Hier mee zijn hooguit 1 a 2 wagens te beladen, daar er tov gewone buizen niet zo heel veel van deze expansie stukken gebruikt worden. Gaan we uit van onbehandelde pijpen dan zijn deze roestbruin van kleur. Doe het roestbruin maken op de kwast daar dit een mooi werkelijkheidsgetrouw effect aan de pijp geeft.
De door de fabriek behandelde pijpen zijn voorzien van een dikke witte laag coating. De uiteinden van de pijp blijven schoon en onbehandeld. In het veld worden de pijpen aan elkaar gelasten ter plaatse van een coating voorzien.
Als de rongen van de wagens zijn opgezet worden op ongeveer gelijke afstanden, te beginnen op 1 cm van de koppen, onderliggers op de wagenbodem gelegd. Bij gebruik van de R moeten er aan het uiteinde klampen worden geslagen. Men mag immers niet tegen de rongen laden! Daarom zijn de sjorrings ook niet van de rongen vertrokken maar direct vanaf de wagen bodem! Op de onderliggers word de eerste laag buizen gefixeerd. Hierna komt op iedere laag de zgn. tussenliggers van 0.5 x 3 x 32 mm te liggen. Stapelen is voor de 5.5 mm buizen 4 lagen en voor de 3 mm pijpen zijn dat er vijf. Op de S-en worden de buizen in twee bundels gestapeld zoals de tekening en foto’s laten zien. De ruimte in het midden tussen de bundels word opgevuld met vulhout . Bij de S-en is het de bedoeling dat de pijpen zo klem komen te zitten tussen de rongen en het vulhout. Om de zaak nog stabieler te maken komen over de pijpen/buizen sjorring te lopen. Bij de kale onbewerkte exemplaren gaan de sjorings direkt over het object, maar bij de behandelde buizen worden eerst om schade aan de isolatie te voorkomen, plasticbanden gevuld met stro aangebracht.
Hier overheen lopen dan de sjorings, Deze banden zijn te imiteren door zwart vilt te gebruiken..
Wil van der Meer maakt dit als volgt. In de drankenwinkel zag hij zwarte rietjes. Die heeft hij in een rongenwagon gelegd met luciferhoutjes ertussen. Een strookje zwart papier stelt de synode sjorband voor. In de scheepvaart wordt deze stalen strip, die je in smallere uitvoering vaak om kisten ziet, ook gebruikt om staal rollen en stalen pijpen vast te zetten. De gele clipjes houden de banden strak. Deze clips worden aan de zijkanten gedeukt om de stalen sjorbanden en zorgen zo ervoor, dat het goed vast blijft zitten. Je kan ook de dunnere gewone limonade rietjes gebruiken en deze verven. De dikkere met de buig ribbels kan je ook doorsnijden met de eerste ribbel er nog aan.
De K wagen
Voor elk vervoer een wagen
De K wagen
Voor elk vervoer een wagen
Bas van Heiningen gebruikte voor het vervoer van zijn buizen de twee assige K en de nog kleinere E wagen.
Door zijn geringe laadvermogen mag deze kleine E maar een (1) buis vervoeren. Bas maakte van luciferhoutjes een speciale constructie op de bodem van de wagen.
Pijp en wagen vragen nog wel enige afwerking. Zoals sjorringen, verf en gebruikssporen.
De buis is een opmaat gezaagde 3/8 elektrapijp.
De drie buizen in Kls zijn op maat gezaagde 3/8 elektra pijp. De buizen zijn onderling verlijmd en rusten op elkaar. Dit is niet conform de werlelijkheid, daar moet nl een zadel tussen de 1e en 2e laag gebruikt worden. Optie is het nog opkleur brengen van de buizen en sjorings aanbrengen.
Naar voor beeld van bovenstaande K een Rs beladen met 3/8 elektra pijp