Circus Krone
Direct na de tweede wereldoorlog bouwde Frieda Sembach-Krone en haar man Carl Sembach het gehavende circus weer op en gaf het zijn oude glans weer terug. Vanaf 1949 ging Circus Krone weer op tournee door Europa.
In de afgelopen 100 jaar is Circus Krone een begrip binnen en buiten de Circus wereld. Ondernemingsgeest, liefde voor het dier, en een serieuse aanpak zijn de basis waarop dit familiebedrijf gegronvest is. Carl Krone senior, de vader van de legendarische Circuskönigs en oprichter Carl Krone jun. Bezat in 1870 die reizende Menagerie “Continental”. In 1905 ging de Menagerie over in het nu bekende Circus Krone. In 1924 feierte Krone een ‘Premiere der Superlative” In een gigantise Circustent met 8.000 zitplaatsen, 3 pistes, en twee Bühnen bevestigde Carl Krone dat hij, en hij alleen de koning van het Duitse Circus was. In 1943 stierf Carl Krone. Hij hoefde niet meer mee te maken dat geallieerde bombardementen en eind maakten aan de Kronebau in Munchen. De meeste mensen en dieren konden op tijd geevacueerd worden.
In de jaren voor, en een tiental jaren na de oorlog, reisde Circus Krone voornamenlijk met de trein. In de jaren vijftig van de vorige eeuw maakte zij hoofdzakelijk gebruik van het materiaal van de Bundesbahn (DB). De DB stelde voor de tijdsduur van 7 maanden, dat was de duur van de tournee, twee Sonderzüge terbeschikking met een gezamenlijk lengte van 1,2 Km. Alleen al de transportkosten die Krone aan de DB moest betalen lagen ver boven de 500.000 Euro. Vandaag de dag is Circus Krone niet meer afhangkelijk van het spoor en al het transport gaat nu per eigen as. Reden is dat “het Spoor” niet flexibel is, duur is, en je de dienstregeling niet kan vertrouwen 19 trucks met 21 chaufers/monteurs zorgen er nu voor dat alles op tijd in beweging is en blijft. Circus Krone “tentstad” bestaat uit een tent die plaats bied aan 5000 zitplaatsen, 400 Medewerkers heeft, meer dan 250 dieren telt en ook nog eens 330 Woon-, materiaal- en gereedschapwagens kent. Hierbij komen ook nog eens de stal tenten, de eigen stroomvoorziening van 400kW , een circusschool, een eigen Brandweer, een rijdende kombuis voor het personeel, en dan nog de nodige kantoren en werkplaatsen. Al met al 30,000 m2. Het Krone wagenpark bestaat uit 110 voertuigen .Zij zijn aan transportkosten 900.000 Euro kwijt . Betalen 5 Milljoen Euro aan Gagen en onkosten en storten ook nog eens 1,5 Millionen Euro in de staatskast aan belasting en socialelasten.
Circus Krone in 1929
De oprichter Carl Krone met zijn Vrouw
Aan Olifanten heeft Krone in 1926 geen gebrek.
Een Br141 met de jaren vijftig Krone trein aan de haak te Baden Baden
Foto verz. Willem Scholten
Het tweede deel van de “Circus sonderzug”
Foto verz. Willem Scholten
De DB treinen bestonden uit een diversiteit K en Ks-en met een eveneens diversiteit aan voertuigen
Foto verz. Willem Scholten
Het wagenpark van Krone bestaat uit meer dan 110 voertuigen
Foto verz. Willem Scholten
Een verblijfswagen voor het personeel
Foto verz. Willem Scholten
Krone heeft zijn eigen bedrijfsbrandweer. Dit is een magirus met een types duitse opbouw
Foto verz. Willem Scholten
Dit is de vervanger van de Magirus uit de 50-er jaren.
Wagen 39 is een wagen die nog is uitgerust met massieve rubberen banden.
Foto verz. Willem Scholten
Overzicht van de laad-en losplaats. Een V60 doet zijn best.
Foto verz. Willem Scholten
Het afladen gebeurd hier nog met een Hanomag trekker.
Foto verz. Willem Scholten
Deze plaat laat zien dat tijdens het transport de dissel of triangel afgenomen is en nu opnieuw gemonteerd moet worden.
Foto verz. Willem Scholten
Na het monteren van de dissel gaat het heel voorzichtig over de wagens. Vooral bij de overgangen is het opletten geblazen.
Foto verz. Willem Scholten
Voor het laden en lossen van bv paarden en ander niet gevaarlijk vee worden deze bruggen gebruikt.
Foto verz. Willem Scholten
Let even op de kettingen aan de kopsekant. Deze zijn om het voertuig tijdens de treinrit te zekeren.
Foto verz. Willem Scholten
Div soorten wagens.
Foto verz. Willem Scholten
De Giraffenwagen
Zo bood Roco ons Circus Krone aan. Alleen heeft de fabrikant hier de dissels wel aan de wagens laten zitten.
Circus Krone huurde voor zijn paarden, kamelen, drommedarissen en andere hoefdieren geslotenwagens in zoals de H-bis Hier staat de trein voor de verandering eens in Leeuwarden.
Als je goed had gekeken op het vorige plaatje dan was die gele wagen je zeker op gevallen. Dit is de speciale Olifantenwagen Hkko die Krone in 1927 speciaal voor de Olifant Locky liet bouwen.
Hkks 23 80 220 2 000-8P. Basis is de Gllhs “Dresden. (tekening;Hans Reints)
Colonel Joe past goed in de Hkko,
Uitstappen gaat via de lage uitstap prima.
Foto verz. Willem Scholten
Roco heeft ook deze wagen in een set uitgebracht.
Ook in model is dit goed na te maken. Preiser kan ons daar goed bij helpen.
Daar komt Locky naar buiten
De wat lichtere jongens en meisjes, al betwijfel ik of er een Bull tussenzit, kunnen ook gebruikmaken van de H wagens.
Uitstappen moet hier wel gebeuren met een speciaal Olifant bestendig trapje.
Foto verz. Willem Scholten
Foto verz. Willem Scholten Tussen de bedrijven door is het goed rusten voor de mastodonten.
Als er brute kracht vereist wordt is Mohini van de partij. Hoe of dat die Mungo in de sloot terecht is gekomen, vermeld de historie niet.
Tsavo is ook een zware jongen bij Krone.
Roofdieren wagen Arabieren uit een H-bis. Zo kennen wij het circus per trein.
Arabieren vervoer in H0
Hbs of een Hongaar. In wagens met deuren van triplex mochten geen paarden vervoerd worden. Zo staat het in de voorschriften.
Tekening van de Hbs door Hans Reints
Circus on the move
Foto verz. Willem Scholten
Nog een maal een opslagwagen van Circus Krone
Foto verz. Willem Scholten
Verder wil ik u graag verwijzen naar de gebroeders de Roo Wat deze heren daar aan circusmodelbouw tonen………..om te smullen.
Ga naar
Ringling Bros., Barnum & Bailey Circuses in the USA circus Krone circus roncalli