Daf YA 328 de “Dikke Daf”

Door J.H.Meffert

 

De Daf YA 318 (prototype) en YA 328 (productieversie) zijn middelzware militaire vrachtauto’s, geproduceerd voor de Nederlandse krijgsmacht door de Nederlandse vrachtautofabriek DAF.

In de jaren vijftig van de 20e eeuw ontstond bij de Koninklijke Landmacht de noodzaak om het rijdend materieel te vervangen. De bestaande voertuigen waren na de Tweede Wereldoorlog door de Landmacht tweedehands verkregen via het MDAP uit de voertuigdumps van de Geallieerden. Doordat deze voertuigen een mix van Engelse en Amerikaanse voertuigen was, bleken onderhoud en aanvoer van reservedelen een logistiek probleem en standaardisatie was daarom noodzakelijk.

Typeaanduiding

De 328’s werden in soldatentaal “Dikke Daf” genoemd, vanwege het karakteristieke, zware motorgeluid en de imposante verschijning.

De officiële typeaanduidingen zijn op de volgende manier samengesteld:

Y = militair voertuig
A = algemeen, (F = fuel, C = crashtender)
3 = laadvermogen in tonnen,
1 resp. 2 = de serie,
8 = het aantal draaiende wielen.

In dit geval 8 omdat de twee hooggeplaatste reservewielen meegeteld worden daar deze vrijdraaiend gemonteerd zijn en als nevenfunctie dienen als “steunwielen”.
Van deze totaal acht wielen worden op de weg alleen de vier achterwielen aangedreven en in het terrein zes wielen via de extra inschakelbare voorwielaandrijving.

 

Leverancier model Artitec. Ze hebben verschillende versies van dit model uitgebracht.

Daf YA 328 cargo

Hiervan is verreweg het grootste aantal geproduceerd in twee versies; met en zonder lier. Grootste verschil ten opzichte van de artillerietrekker was de iets langere laadbak en de dichte achter-(laad)klep. De YA 328 met lier kon, als de achterbumpers werden afgenomen, ingezet worden als trekker ten behoeve van het 25-ponder geschut.

artikel nummer 87.086  als bouwpakket

artikel nummer 387.153 als kant en klaar model

Daf YA 328 Artillerietrekker

De artillerietrekkers, herkenbaar aan de kortere laadbak en een hekwerk in plaats van “laadklep” waren bedoeld voor het lichtere geschut en zijn altijd uitgerust met een lier, die is gekoppeld aan de trekhaak.

Voordelen van deze constructie zijn:

  • Wanneer de trekker – met aangehaakt kanon – vast dreigde te lopen in zwaar terrein, kon de chauffeur vanuit de cabine de trekhaak van de trekker ontkoppelen. De trekker reed alleen verder en lierkabel mét de trekhaak liep dan af, zodat de last bleef staan. Eenmaal op vaste grond kon men dan met behulp van de lier het kanon weer naar de trekker slepen. De trekhaak koppelde dan weer automatisch aan de trekker, waarop weer samen verder kon worden gereden of, indien noodzakelijk, men de procedure kon herhalen.
  • Omdat het mogelijk was voor de trekhaak om het koppeloog als het ware van de grond “op te pikken” was het voor één persoon ook mogelijk om het geschut aan de trekker te koppelen.
  • Het geschut is snel uit stelling te halen doordat de trekker niet voor het geschut gemanoeuvreerd hoeft te worden. Het is mogelijk het stuk naar de trekker te slepen.

artikel nummer 87.087  als bouwpakket

artikel nummer 387.154 als kant en klaar model

Daf YA 328 Carco Unifill

artikel nummer 87.101  als bouwpakket

artikel nummer 387.157 als kant en klaar model

Alsacast heeft een bouwpakket uitgebracht van de cargo versie als bouwpakket 8775.115

Terug naar modellen militaire voertuigen