Auto Union 1000

 

Auto-Union is een Duitse autofabriek die ontstond uit de fusie van de merken Audi, DKW (‘Dampf-Kraft-Wagen’), Horch en Wanderer onder invloed van de depressie van de jaren dertig in 1932. Alle vier de fabrieken stonden in Saksen, onder meer in Zwickau en Chemnitz. Na de fusie bleven de merknamen in gebruik.

Vanwege de oorlog werd in mei 1940 de bouw van personenauto’s gestaakt; tot 1945 werd de Sd.Kfz. 222 door Audi geproduceerd, een lichte pantserwagen die een snelheid van 80 km/h kon behalen. In de loop van de oorlog werden de fabrieken zwaar gebombardeerd, en op 17 april 1945 werd de fabriek in Zwickau door de Amerikanen ingenomen. De Audi-fabrieken lagen echter alle in Saksen, dat viel onder de Russische bezettingszone, en eind juni van dat jaar vertrokken de Amerikanen.

Pogingen om na de tweede wereldoorlog de autoproductie in het Oost-Duitse Saksen weer op te starten mislukten definitief in 1948. Maar ex-werknemers van Auto Union richtten het merk in 1949 opnieuw op, ditmaal in het Beierse Ingolstadt, en begonnen personenauto’s te bouwen onder de merknaam DKW. In 1957-1959 werden verschillende vernieuwingen doorgevoerd. Daimler-Benz verwierf een meerderheid in de aandelen. De auto’s kregen de naam Auto-Union, de personenauto’s werden gemoderniseerd en er werd ook een moderne sportwagen in productie genomen, de Auto Union 1000 Sp.

In 1965 werd Auto Union door Mercedes verkocht aan Volkswagenwerk AG, waarna de vooroorlogse merknaam Audi weer werd opgepakt. Bij deze deal zat de Audi 60, een auto waarvan Mercedes zelf niet veel verwachtte, maar een commercieel succes werd. In 1969 werd ook NSU inclusief zijn slagzin “Vorsprung durch Technik” aan Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.

De fabrieken in Zwickau behoorden onder de DDR aan de Automobilwerk Zwickau, waar vanaf 1958 de Trabant werd gefabriceerd.

Auto Union 1000

De Auto Union 1000 is een luxe compacte voorwielaangedreven auto die tussen 1958 en 1965 door Auto Union GmbH is vervaardigd. Het was het eerste model dat sinds de jaren 1930 door de fabrikant als Auto Union werd gemerkt. Het verving de paradoxaal genoemde DKW 3 = 6 , hoewel de laatste in productie bleef, geruststellend nu gebrandmerkt als de DKW 900, voor nog een jaar. De twee auto’s waren in grote lijnen vergelijkbaar, maar de nieuwe auto had zijn tweetaktmotor vergroot tot 981 cc, wat een vermogensstijging van 10% – 37% (afhankelijk van het model) opleverde.

De fabriek in Düsseldorf produceerde 171.008 Auto Union 1000s tijdens de zesjarige modelrun. De mooie 1000 Sp sportversie bleef nog twee jaar in productie, tot 1965, met een omzet van ongeveer 5.000 voor de hard-top versie en 1.640 voor de cabriolet.

 

Het model

 

Auto Union 1000 S Coupé, Producent Brekina 28019

Auto Union 1000 S Coupé, Producent Brekina 28000

Auto Union 1000 S Coupé, Producent Brekina 28016

Auto Union 1000 S Coupé, Producent Brekina 28017

Auto Union 1000 S, Bub 06202

Auto Union 1000 S Coupé, Producent Brekina 137612