Ford Transit

 

Geschiedenis

 

De eerste bestelwagen die de naam Transit voerde, was de in Duitsland geproduceerde Ford Taunus FK 1000 / FK 1200. Deze werd gebouwd tussen 1953 en 1966, waarbij FK stond voor Ford Keulen. De FK 1000-versie mocht 1000 kg vervoeren en had een viercilinder 1,2 liter motor uit de Ford Taunus aan boord. In 1955 werd de motorwp-content vergroot naar 1,5 liter. Vanaf 1961 zou het model voluit Ford Taunus Transit gaan heten.

De eerste generatie Transit, ook wel Transit Mark I genoemd in het Verenigd Koninkrijk, werd geïntroduceerd in oktober 1965. Deze generatie verving niet alleen de Ford Taunus Transit die werd geproduceerd door Ford Keulen, maar ook de Ford Thames 400E die in het Verenigd Koninkrijk werd verkocht. De Transit was de eerste samenwerking tussen Ford of Germany en Ford of Britain, die later zou leiden tot het Ford of Europe zoals het heden ten dage is. Deze generatie was het langst in productie en bleef lang ongewijzigd, op een paar kleine facelifts na. Pas na twaalf jaar, in 1978, kwam er een grote facelift. Hierna bleef de eerste generatie Transit nog eens tien jaar in productie, totdat hij werd vervangen door een geheel nieuwe generatie op een nieuw platform.

De tweede generatie, met codenaam VE6 verscheen in januari 1986 en was opvallend door zijn “one box” design (d.w.z. voorruit en motorkap liggen bijna onder dezelfde hoek). De ophanging was volledig onafhankelijk op de versie met korte wielbasis. De reeks leverbare motoren werd bijna onveranderd overgenomen uit de vorige generatie. Een kleine facelift volgde in 1992. Hierbij kreeg de gehele range onafhankelijke ophanging voor. Daarnaast werd de bodem aangepakt, zodat de versies met lange wielbasis ook leverbaar waren met enkele wielen achter, in plaats van standaard dubbele wielen. Verder werd het toegestane laadgewicht verhoogd. Deze modellen waren herkenbaar aan de ietwat afgeronde koplampen.

Deze generatie, geïntroduceerd in 2000 was het derde geheel nieuwe design van de Transit. Een deel van z’n styling kwam voort uit Ford’s “New Edge” design. Dit design werd ook gebruikt voor de Focus en de Ka. De derde generatie werd ontwikkeld in de Verenigde Staten en was verkrijgbaar als voor- en achterwiel aangedreven versie. De achterwiel aangedreven versie kreeg de code V184, de voorwiel aangedreven versie V185. De turbodiesel motoren die in de Transit verkrijgbaar waren, werden ook gebruikt in de Mondeo en de Jaguar X-type. Deze Transit won de titel “Bestelauto van het Jaar” in 2001.

Modellen

 

Ford FK 1000  1953 – 1966 Wiking art. nr 289498

 

Ford Transit I 1965 – 1977 Brekina