Geschiedenis

De Volvo 140-serie is een serie middelgrote auto’s die van 1966 tot 1974 door Volvo zijn vervaardigd en op de markt gebracht in sedan met twee en vier deuren (respectievelijk modellen 142 en 144) en carrosseriestijlen met vijf deuren (model 145) – met tal van tussentijdse facelifts. Meer dan een miljoen Volvo 140’s werden gebouwd.

Volvo Cars begon de Volvo 144 te produceren in Torslandaverken in de late zomer van 1966 voor het modeljaar 1967. De 144-serie, die volgde op de Volvo Amazon (ter vervanging in het vierde modeljaar), was de eerste Volvo die een driecijferige nomenclatuur gebruikte, die de serie, het aantal cilinders en het aantal deuren aangeeft. Een “144” was dus een 4-deurs sedan uit de 1e serie, met 4 cilinders. De 144 was de eerste Volvo met een meer rechtlijnige of boxy stijl.

Model updates
  • In 1970 een doorstroomventilatiesysteem, waarbij ventilatieopeningen toegevoegd werden aan de achterkant van de auto (aan de buitenkant onder de achterruit op de 142 en 144 en als een grille naast het rechter achterlicht van de 145) en elektrisch ontdooide achterkant ramen werden geïntroduceerd. Het gesplitste achterste zijraam op de 145 werd één stuk dat niet meer kon worden geopend.
  • In 1971 werden de eerste van verschillende steil wijzigingen geïntroduceerd, waaronder een herzien zwart rooster met de nu alomtegenwoordige Volvo diagonale lijn en nieuwe wielen.
  • In 1972 met de introductie van verzonken deurgrepen
  • In 1973 kreeg de 140-serie een belangrijke facelift, met een nieuw kunststof rooster, nieuwe grotere indicatoren en een volledig herziene achterkant.

 

 

Model

Volvo 144, Brekina 29417

Volvo 144, Brekina 29416