Geschiedenis
De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard en werd voorgesteld aan het publiek op 1 september 1956, maar de levering kwam pas op gang in maart 1957. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV444, maar bleek daarvoor te duur. De PV444 had een reputatie als goedkope “volksauto” en werd daarom vervangen door een “tussenmodel”, de PV544. In oktober 1965 verscheen de “Favorit”, een “uitgeklede versie” van de Amazon, die uiteindelijk alsnog de PV544 zou vervangen.
Passieve veiligheid stond (en staat nog altijd) hoog in het vaandel bij Volvo en de Amazon was, samen met de PV544, een van de eerste auto’s die standaard geleverd werd met 3-puntsveiligheidsgordels en een bekleed dashboard. De auto staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. De productie werd beëindigd in 1970 en het model werd opgevolgd door de Volvo 140-serie.
Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. De auto’s, die bestemd waren voor de export, werden daarom officieel door de fabriek aangeduid met drie model-nummers, P120, P130 en P220, die leverbaar waren in 4 verschillende uitvoering-nummers, 121, 122S, 123GT en ‘Favorit’. In de praktijk bleken de bovenstaande typeaanduidingen omslachtig en werden deze auto’s door het publiek wereldwijd gewoon resp. Amazon en Amazon Kombi genoemd.
Types
Modelnr. | Carrosserie | Uitvoering | Omschrijving |
---|---|---|---|
P120 | 4-deurs sedan | 121 122S |
Basisuitvoering Sportieve uitvoering |
P130 | 2-deurs coach | 121 122S 123GT ‘Favorit’ |
Basisuitvoering Sportieve uitvoering Extra luxe en sportief Extra sobere uitvoering |
P 220 | 4-deurs-Kombi (=stationwagen) | 121 122S |
Basisuitvoering Sportieve uitvoering |
Model
Volvo 121, Brekina
Volvo 121, Brekina