Geschiedenis
De geschiedenis van dit bedrijf begint op 15 februari 1912 bij de oprichting door de Duitse ingenieur in mechanica en luchtvaartpionier Karl Friedrich Rapp van zijn vliegtuigmotorfabriek met de naam Rapp Motorenwerke GmbH, voor het bouwen en commercialiseren van motoren voor ééndekkers- en tweedekkers-vliegtuigen.
Na de Eerste Wereldoorlog werd de fabriek eerst een tijdje gesloten, omdat het Duitse bedrijf door de bepalingen van het Verdrag van Versailles verboden werd om nog (militaire) vliegtuigmotoren te produceren.
BMW’s eerste echte eigen auto’s werden vanaf 1933 geproduceerd.
De fabrieken werden tegen het einde van de tweede oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen.
Na de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dankte zijn bestaan vooral aan de bouw van motorfietsen. Men bouwde na de oorlog voornamelijk grote sportwagens en limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden verkocht. De fabriek kwam daardoor op het randje van het bankroet. De redding kwam in de vorm van een driewielig ‘scootmobiel’ in licentie van het Italiaanse Iso, de BMW Isetta en de BMW 700. De grote doorbraak kwam met de BMW 1500 in 1961.
Modellen