Geschiedenis
De Volkswagen Kever werd gebouwd van 1938 tot 2003. Het is het langst lopende model geweest wat er ooit gemaakt is. De eerste kever hadt] twee achterruitjes met een dunne spijl. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril, en daarom worden de eerste Kevers wel Brilkevers genoemd. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd, naar de motorwp-content in cc, maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, Kever genoemd. In het begin van de jaren vijftig werd de achterruit 50% groter. Kevers van dit type noemt men vaak Ovaaltje. De achterruit zou nog een keer vergroot worden en werd ook iets rechthoekiger. De Kever werd met de jaren steeds een klein beetje veranderd. De grootste verandering werd doorgevoerd in de jaren zeventig. Tussen augustus 1970 en januari 1980 zijn er naast de “gewone” kever ook de 1302- en 1303-modellen gebouwd, die Volkswagen zelf Superbeetles noemde. De 1302 sedan en cabriolet is slechts twee jaar van augustus 1970 tot en met juli 1972 gebouwd. De 1303 sedan is gebouwd van augustus 1972 tot en met juli 1975 en de 1303 cabriolet tot en met januari 1980. De productie in Duitsland werd gestopt in 1978.
Van de Volkswagen Kever werd in 1948 een tweezits cabrioletversie gepresenteerd. Er was een order voor 2000 exemplaren. Nadat hiervan 696 stuks waren afgeleverd legde een brand de fabriek grotendeels in de as. De productie werd nog wel hervat, maar in totaal werden slechts 750 exemplaren gebouwd voordat de fabriek in 1952 wegens financiële problemen werd gesloten.
Model
VW Kever 1200, Wiking 07940329
VW Kever 1949, Bub 06001
VW Kever, Brekina 25027
VW Kever, Wiking 083013
VW Kever, Busch 46708
VW Kever 1949, Bub 06002
VW Kever 1951, Busch 42743
VW Kever 1200 1951, Busch 42743
VW Kever 1200 1951, Wiking 079437
VW Kever 1303, Wiking 07950126
VW Kever cabrio, Schuco 25815
VW Kever cabrio 1970, Schuco 25609
VW Kever 1953, Busch 42761
VW Kever ovaalvenster 1953, Busch 42761
VW Kever, Schuco 25776