In de praktijk van de begin jaren 60 van de vorige eeuw, bleek het aandrijfconcept van de DAF pantserwagen YP408 met maar 6 van de 8 aangedreven wielen in het veld niet helemaal aan de verwachtingen te voldoen. Dat er maar zes van de acht wielen van de YP 408 aangedreven werden, bleek in de dagelijkse praktijk nadelige gevolgen voor de terreinvaardigheid te hebben. Mede om deze reden werd op voorstel van dr. Huub van Doorne, directeur/eigenaar van “van Doorens Aanhangwagen en Auto Fabriek ‘ te Eindhoven, een 8×8 YP 408 gemodificeerd tot een 6×6 (YP306). Dit prototype zou door de” Inspectie Technische Dienst Detachement Beproeving Voertuig” (DBV) getest en gekeurd moeten worden. Hiertoe werd de YP408 met kenteken KN-75-04 ontdaan van de beide niet aangedreven wielen (2e as)en werden de derde en vierde as 35 cm naar voren gebracht. Dit moest de stabiliteit van het voertuig ten goede komen.
Het ging om een zeer provisorische modificatie, wat onder meer bleek uit het feit dat de stuurgeometrie niet meer klopte, met als gevolg grote bandenslijtage. Van 14 tot 22 september 1964 werd het voertuig door DBV, onder andere op de Oirschotse heide, beoordeeld. De eerste indruk was dat de 6×6 uitvoering een betere terreinvaardigheid had dan de 8×8 YP408, behalve bij het overschrijden van putten met loodrechte wanden, d.z.g. schuttersputjes,daar was de 8×8 in het voordeel. Met de aanpassingen aan het voertuig verdween ook een groot deel van het comfort voor de inzittenden. Pluspunt was dat het onderhoud sterk afgenomen was. Minder draaiende delen betekend ook minder slijtage en minder smeerpunten! Verder werd geconcludeerd dat een 6×6-uitvoering ingrijpende wijzigingen met zich mee zou brengen en dat een volledige beoordeling van deze uitvoering pas mogelijk zou zijn na voortzetting van de beproevingen met een bij voorkeur meer volwaardig prototype.
Met deze conclusie kwam het project tot een einde en de KN-75-04 werd weer terug verbouwd naar zijn oorspronkelijke staat. In het memorandum over de beproeving van het voertuig wordt wisselend gebruikgemaakt van de term YP 406, 6×6-uitvoering en YP306. De aanduiding YP 306 is mogelijk ingegeven door het feit dat het totaalgewicht van dit voertuig ten opzichte van de YP 408 afnam van 11.400 kg tot 10.600 kg.
Het Model
Hans Reints maakte vanuit de YP 408 dit model. Hier zijn verhaalster deze verbouwing.
Buiten deze YP 306 heeft hij nog wat andere varianten van de YP 408 gevonden! Maar daarover later.
Via een aanbieding ben ik aan een tiental bouwpakketten van een onvolledige DAF YP408 gekomen. Volgens mij moet wel wat mee te doen zijn!. Na het bestuderen van enkele naslagwerken kwam ik dit prototype van een DAF YP tegen!
Aan de slag dus; 10 doosjes Artitec “Gevechtsgerede” YP408 PWI-GR’s. Op de voorgrond het model zoals het uit het doosje komt. Body, wielen en een paar kleine accessoires. Helaas geen messing onderdelen en decals.
Bij deze proef zit de tweede niet aangedreven as eigenlijk in de weg. De eerste as hangt er werkeloos bij en de derde en vierde as kunnen het eigenlijk niet aan. Directeur van Doorne, die van de gelijknamige Auto en Aanhangwagenfabriek uit Eindhoven, kwam met het idee om enkele kleine technische aanpassingen aan de YP408 te maken zodat er een goede en bedrijfszekere pantserwagen op de wielen zou staan. Voor de aanpassingen zie hiertoe het memoranden!
Om aan het materiaal en model te wennen heb ik als proef en eerste projectje een YP met gedraaide wielen gemaakt. Alles is toch statisch dus zo’n probleem moet dat nu ook weer niet zijn.
Aan de onderzijde van het model moeten nog wat gietresten weg gehaald worden en vlak gemaakt
De gerede YP408 als een trotse pauw op de doosjes van zijn opvolgers.
En dan het model waar het omgaat, het prototype DAF YP 306/406
uitgewerkte tekening van de toekomstige YP306 (406)
Memorandum file pdf 1
Memorandum file pdf 2
Tekening van het Prototype
Het kale Artitec gietdeel wat de basis voor het model KN-75-04 moet worden
Ook hier moet aan de onderzijde enig hak, Sloop en vijlwerk gedaan moeten worden.
014 Bij de kruisjes zijn de te vervangen en de te verplaatsen gereedschapskisten aangeduid.
Heel voorzichtig zagen en snijden is de boodschap!
Daar waar de as is weggenomen komen aan beide zijde van de romp twee pantserplaten voor het binnenliggende mechaniek te liggen. Immers de zware banden en wielen zijn nu als bescherming verdwenen!
een aangepaste en een onaangepaste versie van de YP408
In de eerste laag zwarte grondverf
Om een goed idee te krijgen, een plaatje van recht op de zijkant. Een zgn Statieportret. Zo is de wielopstelling goed te volgen.
Voor de decals ben ik in de rommellade gedoken op te kijken of dat er nog wat over was van vorige projecten. Met een beetje knip en plakwerk moet er wel wat van te maken zijn.
Het prototype van de YP306 voorzien van de meeste ontbrekende attributen zoals camouflagenetten, handgraafgereedschap, Standaards, stijgbeugels, kleurtje Olive Drap en de ken en onderscheidingstekenen.
We gaan uit dat de YP306/406 onder de militairegewichtsklasse 13 valt! Volgens sommige bronnen moet het 12 zijn, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Als afwijking op de YP408 is, net als op de grootbedrijf foto, de .50 opstelling niet geplaatst.
Zicht op de bovenzijde van het voertuig met gesloten commandanten luik.
023 Eigenlijk had hier KN-87-50 op de kentekenplaat moeten staan! Laten we het maar op een dichterlijke vrijheid houden. Per slot is dit ook maar een goedgelijkende Look a Like.
Ook de achterzijde heeft de nodige aandacht gekregen. Nu nog even met een haast droge kwast met witte verf de Highlight ophalen, de bus met blanke mattelak er overheen halen en hem dan op het inspectieterrein van de kazerne van Vlieringen plaatsen waar de goegemeente er kennis mee kan maken.
Terug naar militaire modellen