Geschiedenis
De Peugeot 203 is het eerste nieuwe naoorlogse model van Peugeot en is geproduceerd tussen1949 en 1960, Het was het enige model wat Peugeot produceerde tot 1954. De auto werd in 1947 op de Autosalon van Parijs tentoongesteld, maar was toen al meer dan vijf jaar in ontwikkeling. De volumeproductie werd aanvankelijk belemmerd door stakingen en materiaaltekorten, maar de productie kwam laat in 1948 op gang, waarbij kopers vanaf begin 1949 203’s in ontvangst namen.
De 4-deurs sedan was de grote verkoper, maar vanaf 1950 werden ook een gerieflijke 4-deurs versie (Commerciale) en een 6-zit (Familiale), met drie rijen stoelen, aangeboden op een wielbasis verlengd met 20 cm tot 278 cm. Door de wielbasis voor de stationwagen- en familieversies uit te breiden, zette het bedrijf een patroon neer dat ze zouden volgen met verschillende opeenvolgende generaties modellen. In oktober 1952 verwelkomde de Autosalon van Parijs een gemodificeerde 203 met nu scharnierende zijruiten aan de voorkant van de voordeuren en een vergrote achterruit op de sedan versies. Naast verbeteringen aan de bestaande auto’s, introduceerde Peugeot eind 1952 een tweedeurs 203 coupé, deze bleek niet zo succesvol en een jaar later verdween dit model stilletjes uit de brochures. De voorrand van de neus van de auto droeg een aantal jaren een hoekig, naar voren leunend verchroomd leeuwenkapornament – het leeuwenbeeld was het handelsmerk van Peugeot. Die werd vanwege veiligheidsoverwegingen voor 1959 verwijderd en het logo werd verwerkt in een baguette-vormig platter embleem op de neus van de auto.
Uitvoeringen
- sedan
- cabriolet
- coupe
- braek
- van
Model
Peugeot 203, Norev 472371
Peugeot 203, Norev 472372
Peugeot 203 cabrio, Norev 472370
Peugeot 203, Brekina 29059