Geschiedenis
Sierra Mk.1 (1982-1987)
Bij zijn introductie in het najaar van 1982 was de Ford Sierra leverbaar als vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationcar.
In het voorjaar van 1983 werd er een sportief topmodel geïntroduceerd: de XR4, kort daarna XR4i geheten. Deze Sierra had een driedeurs carrosserie met een opvallend zijprofiel, dankzij een extra zijruit en grijze kunststof panelen aan de onderzijde. De auto was verder voorzien van een grote, dubbele achterspoiler, die op hoge snelheid voor voldoende downforce moest zorgen. De XR4i werd aangedreven door een 2,8 liter grote V6, voorzien van mechanische brandstofinjectie.
In 1984 kwam de driedeurs koets ook beschikbaar voor de gewone Sierra-modellen. In tegenstelling tot de XR4i hadden deze auto’s echter twee grote zijruiten en was het uiterlijk verder identiek aan de vijfdeurs-varianten.
1985 betekende het einde van de 1.3, de 2.0 V6 en de 2.3 V6. Daarentegen werd er een nieuwe viercilinder geïntroduceerd met een inhoud van 1,8 liter. Ook kwam er een nieuwe 2,0 liter met elektronische injectie, die alleen als sportieve S leverbaar was. Ook werd er een nieuw model aangeboden, dat vooral gericht was op de leasemarkt: de Laser. Dit werd een populaire uitvoering. Ook werd dit jaar de XR4i uit productie genomen. Daarvoor in de plaats kwam de XR4x4. Deze had een minder sportieve instelling, was standaard voorzien van vierwielaandrijving en was er zowel als drie- als vijfdeurs. De motor was wel dezelfde 2.8i V6. Er kwam echter een spectaculaire nieuwe sportuitvoering: de RS Cosworth. Deze had de normale driedeurs carrosserie en was voorzien van een enkele, zeer grote achterspoiler. Ook had de auto een aangepaste grille. De RS Cosworth werd vanaf 1986 geleverd.
Dat jaar werd ook de Sierra Van leverbaar. Dit was de stationwagen, maar dan zonder achterbank en met een laadvloer, die doorliep tot aan de voorstoelen. Deze bedrijfswagen was leverbaar met een beperkt aantal motoren en uitvoeringen.
Sierra Mk.2 (1987-1993)
In 1987 werd de Sierra gefacelift. Belangrijker was dat de auto ook leverbaar werd als vierdeurs sedan, iets waar de markt om vroeg en wat de meeste concurrenten al lang konden leveren. De carrosserieën van de Mk.1 bleven leverbaar, maar dan met grondig gewijzigde voor- en achterkant. Alleen de RS Cosworth werd beëindigd en de stationwagon behield zijn oude achterzijde, op enkele details na. De basisuitvoering heette vanaf die tijd C en de L werd CL. In de loop van 1988 kwam er een speciaal model, genaamd Special. Tevens werd de bestaande 2 litermotor in 1988 vervangen door een nieuwe 2 liter benzinemotor met dubbele nokkenassen. Het vermogen van deze DOHC motor betrof 120 pk. Er kwam een nieuwe Cosworth-uitvoering, nu echter als vierdeurs sedan.
Eind 1989 werd eindelijk de ouderwetse 2,3 liter diesel vervangen door een moderne motor met turbo. Dit blok van 1,8 liter leverde 75 pk en maakte de auto direct competitief in het zakelijke segment. Tegelijkertijd werden er enkele wijzigingen doorgevoerd aan alle Sierra’s. De knipperlichten waren uitgevoerd in doorzichtig glas en de achterlichtunits werden uitgevoerd in rookglas. Ook kwam er een nieuwe uitvoering op de markt: de Azur. Verder werd de Cosworth vervangen door een model met vierwielaandrijving.
In 1991 volgde de laatste opfrisbeurt. De auto kreeg een meer afgerond dashboard en de bumpers waren nu standaard in carrosseriekleur uitgevoerd. De Cosworth was niet meer leverbaar. Wel kwamen er nieuwe uitvoeringen op de markt om de auto onder de aandacht te houden tijdens zijn laatste levensfase. De Solar was een aangekleed basismodel en er was een luxere 2.0i GT (Leverbaar als 3-deurs, 4-deurs, 5-deurs en als stationwagon).
Model
Ford Sierra RS 500 Cosworth, Brekina 19250
Ford Sierra RS 500 Cosworth, Brekina 19251
Ford Sierra RS 500 Cosworth, Brekina 19252