Station Leiden CS III

 

bron Erfgoed Leiden en omstreken, fotograaf Jansen, Balthus Bartholomeus Marie

 

Geschiedenis

 

Als kleine jongen vertrok ik van dit station richting Apeldoorn om mijn oma te bezoeken. Ik kan me nog herinneren dat we nog in in rijdende trein stapten omdat we anders te lang moesten wachten op de volgende. We kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. Toen ik ging studeren in Amsterdam vertrok ik bijna dagelijks van dit station. Je kan dus zeggen dat dit station een belangrijke rol in mijn leven heeft gespeeld. Ik heb vroeger wel een paar foto’s gemaakt van dit station maar dat waren er natuurlijk lang niet genoeg. Als ik toen geweten had wat ik tegenwoordig kan bouwen had ik vast meer foto’s gemaakt. Gelukkig is er nog het Erfgoed van Leiden en omstreken met een digitaal archief waar ik veel foto’s van het station kon vinden. In het archief van Leiden hadden ze nog de tekeningen van het station. Na aanvraag voor deze tekeningen kreeg ik vijf pdf documenten die uit heel veel pagina’s bevatten en waaruit ik alle informatie kon halen o.a. de maten. Het blijkt dat tijdens de bouw al van de tekening werd afgeweken. Eerste stap was de maatvoering van het station uit te zetten en daarna het hele station te tekenen. daarna werd alles verschaald naar 1/87. in dit stion ga ik drie technieken door elkaar gebruiken. Styreen met de plotter, Resin met de 3D printer en karton met de laser.

Het station is door de tijd verschillende keren verbouwd en uitgebreid om aan de vraag van de toenmalige tijd te voldoen. De periode waarin ik ga bouwen is de tijd dat de NZH en de HTM nog met de tram voor het station reden. Dit tijdsbeeld past keurig bij het project van de Blauwpoortsbrug en ik hoop door de tijd deze twee projecten aan elkaar te kunnen koppelen.

 

Tekeningen

 

Ik ben begonnen me de platte grond uit te tekenen in 1/100 en deze daarna te verschalen naar 1/87

aan de hand van de platte grond is daarna doorsnrde van het station getekend ter hoogte van de ticketuitgifte en de grootste breedte van het station

 

De  bouw van het station

Het station bestaat uit twee gedeeltes. Het gebouw met de kantoren en voorzieningen en de kap met de toegang tot de perrons en de sporen.

We beginnen met het gebouw