Geschiedenis
Vanwege toenemend vervoersaanbod bij de ESM werden 5 motor wagens en 9 volgwagens besteld bij Beijnes. Deze werden in 1918 in bedrijf genomen. Het waren houten rijtuigen met staalplaat bekleed. De volgwagens werden ook met de A1-30 (de kikker) ingezet. Dit materieel reed op smalspoor. Er waren tekening om met dit materieel op normaal spoor te rijden maar dit is echter nooit gebeurd. Toen de NZH de dienstregeling overnam werden de nummers met 100 verhoogd. De motorwagen werd met A aangeduid en de bijwagen met B. Het materieel werd ingezet op de lijn Amsterdam – Zandvoort. Op 1 september 1957 werd de laatste rit gereden van Amsterdam naar Haarlem. Dit was het definitieve einde van het NZH smalspoor.
Het model
Dit is geen eenvoudig model om te solderen. Niet iets wat ik iemand zal aanraden als je begint met solderen. Er is een bouwtekening bijgeleverd maar een echte volgorde van bouwen staat niet beschreven. Waar erg opgelet moet worden is of hetgeen wat nog gesoldeerd moet worden bereikbaar is om vast te solderen nadat je dat onderdeel vast gesoldeerd hebt. Kan je dat niet dan moet je de volgorde aan passen en eerst andere onderdelen vast solderen. Dus even puzzelen voordat je begint met solderen.
Als eerste wordt het frame in elkaar gezet
Onderdelen aan de onderkant van het frame
Als eerste wordt de tussenwand gesoldeerd in de bak.
Het lipje om straks de kap aan de bodem vast te solderen moet de andere kant worden omgebogen dan aangegeven staat
nu worden om de kop de goten netjes gebogen en daarna vast gesoldeerd. Om dit te kunnen doen moeten we eerst het lipje waarmee de kap vast zat weg vijlen
eerst de ronding solderen en daarna pas de rechte stukken
De bak met de tussenschotten en de randen op de kop
De handgrepen en stroken worden aan de tussenwand gesoldeerd
de kop wordt gebogen in de buigmal nadat de buiggroeven met drie hoekige vijl zo dun mogelijk zijn uit gevijld. Dit doen we om een strakke vouw te krijgen en niet een ronding langs de dunne raamspijlen.
iedere kop wordt op de juiste tussenwand gezet
Ze kunnen niet verwisseld worden want ze hebben verschillende lipjes
We solderen aan de achterkant van de wand de lipjes van de kop vast
Daarna worden de kopen op het frame gesoldeerd. Eerst alle lipjes in de gaten en daarna eerst wand solderen. Deze is namelijk het stevigst zodat je de koppen niet verbuigt bij de deuropeningen
Daarna worden de koppen aan de binnenkant vast gesoldeerd. De lipjes onder aan de kop moeten naar buiten gebogen worden maar door het gebruik zitten ze soms naar binnen. Dit pas naar buiten buigen als we de stang erin solderen. Als je teveel manipuleert dan kunnen ze afbreken
De andere kop wordt op dezelfde manier gesoldeerd
Daarna solderen we de zijwanden vast aan de tussenwand
De kop zit vast aan het frame
Altijd handig een foto te hebben van het origineel als je gaat bouwen
Aan deze kop moeten de treden gesoldeerd worden. Gelukkig zitten er acht in het frame en hebben we er maar vier nodig. Als ze niet in de groeve passen even met een mesje de opening iets verruimen
De eerste tree is vast gesoldeerd. Nog drie te gaan en al een kwijt geraakt.
alle vier treden gemonteerd. Er zaten er acht in de etsplaat en maar een kwijt geraakt
De gaten voor de gietstukken zijn te klein
Deze gaten van de sluit lichten maken we op de juiste grootte met een ruimer. Dit gebeurd op een schuine wand waarbij de richting van de ruimer zorgt voor de goede opening voor het gietstuk.
We gebruiken steeds een grotere ruimer tot het gietstuk strak past in het gat
De sluitlichten zijn gesoldeerd en wijzen keurig naar voren
De stekkerdoos is ook gemonteerd
De koplampen zijn op dezelfde manier gemonteerd
De koplampen steken behoorlijk uit aan de binnenkant en worden daarom weg geknipt of weg gefreesd.
Rem- en stroomkabels gemonteerd
Na veel passen de wand achter de bestuurder gemonteerd
De hekjes gemonteerd. Er is keuze tussen open of dicht.
Model op de bodemplaat gezet
Zij aanzicht
Het dak van de tussenbak met alle attributen gemonteerd op de bak. De openstaande kieren worden weggeplamuurd
Ook op de motorwagen
De motorwagen op de draaistellen
en de bijwagen ook op de draaistellen
De attributen op het dak van de bijwagen
voordat we gaan spuiten maken we de modellen helemaal schoon in de soda
De bijwagen is gespoten. Het dak is nog in de primer kleur
Definitieve kleur van het dak van de motorwagen
en de tweede mototwagen
De kop moet na het spuiten ook nog worden bijgewerkt met de handkwast
De steunen voor de leidingen op het dak zijn gemaakt van 0,3 mm styreen
Zoals in werkelijkheid verschillen het aantal ondersteuningen voor de leidingen in aantal
De bakken zijn van nummers voorzien
Een totale indruk van het totale stel
De reclame wordt aangebracht
De motorwagens hebben ’t Heerenrek en de tussenbak Cinzano
De zekeringen en het schakelpaneel zijn ook netjes geschilderd
De eerste rit
voor goede rijeigenschappen willen we op alle assen stroom afnemen en de wagens doorverbinden om bij de stopsectie niet een motor stil te hebben staan en de andere nog draaiend te hebben
de bovenste stekker is te breed en te zwak
De stekker zou kunnen ondanks dat et vier polen heeft
Echter hij is te groot
Dan maar zelf iets produceren
Printpennen en aansluitbusjes en 3 stukjes krimpkous per kant. Kan niet verkeerd om worden verbonden
Nog wat aan de grote kant, maar een stuk kleiner dan het was
De stekker is hier onder de bekerkoppeling gemaakt. Maar dan zit deze wel erg laag en komt op de baan bij kruisingen en kan dan blijven haken. De stekker wordt dus in plaats van de bekerkoppeling monteren. Dan zit er tussen de rijtuigen geen origineel meer, maar het rijdt beter.
Tussenresultaat: koppelingen doen het goed. Stroomafname nu perfect.
De koppelingen kunnen alleen met tang en pincet worden losgekoppeld en gekoppeld.
De nummers die aangeven welk traject de tram reed
Een 3D scan van mijzelf zodat ik als wagenvooerder op de tram kan
We zijn klaar voor de eerste rit
Voor het verkrijgen van goede rijeigenschappen moest nog wel wat gedaan worden. Het gewicht verhogen werkt goed. Je moet ongeveer 70 gram extra gewicht aanbrengen boven het aangedreven draaistel. Een lege bak weegt slechts 105 gram. Met minder druk van de stroomafnemers van het middenrijtuig rijdt het ook zonder problemen door zo’n S bocht.
Hij rijdt nu keurig zijn rondjes en vertrekt vanaf de Spuistraat richting Zandvoort