A 251-263 Pannebrood

 

Geschiedenis

Vanwege toenemend vervoersaanbod bij de ESM werden 5 motor wagens en 9 volgwagens besteld bij Beijnes. Deze werden in 1918 in bedrijf genomen. Het waren houten rijtuigen met staalplaat bekleed. De volgwagens werden ook met de A1-30 (de kikker) ingezet. Dit materieel reed op smalspoor. Er waren tekening om met dit materieel op normaal spoor te rijden maar dit is echter nooit gebeurd. Toen de NZH de dienstregeling overnam werden de nummers met 100 verhoogd. De motorwagen werd met A aangeduid en de bijwagen met B. Het materieel werd ingezet op de lijn Amsterdam – Zandvoort. Op  1 september 1957 werd de laatste rit gereden van Amsterdam naar Haarlem. Dit was het definitieve einde van het NZH smalspoor.

 

Het model

Dit is geen eenvoudig model om te solderen. Niet iets wat ik iemand zal aanraden als je begint met solderen. Er is een bouwtekening bijgeleverd maar een echte volgorde van bouwen staat niet beschreven. Waar erg opgelet moet worden is of hetgeen wat nog gesoldeerd moet worden bereikbaar is om vast te solderen nadat je dat onderdeel vast gesoldeerd hebt. Kan je dat niet dan moet je de volgorde aan passen en eerst andere onderdelen vast solderen. Dus even puzzelen voordat je begint met solderen.

 

Als eerste wordt het frame in elkaar gezet

Onderdelen aan de onderkant van het frame

Als eerste wordt de tussenwand gesoldeerd in de bak.

Het lipje om straks de kap aan de bodem vast te solderen moet de andere kant worden omgebogen dan aangegeven staat

nu worden om de kop de goten netjes gebogen en daarna vast gesoldeerd. Om dit te kunnen doen moeten we eerst het lipje waarmee de kap vast zat weg vijlen

eerst de ronding solderen en daarna pas de rechte stukken

De bak met de tussenschotten en de randen op de kop

De handgrepen en stroken worden aan de tussenwand gesoldeerd

de kop wordt gebogen in de buigmal nadat de buiggroeven met drie hoekige vijl zo dun mogelijk zijn uit gevijld. Dit doen we om een strakke vouw te krijgen en niet een ronding langs de dunne raamspijlen.

iedere kop wordt op de juiste tussenwand gezet

Ze kunnen niet verwisseld worden want ze hebben verschillende lipjes

We solderen aan de achterkant van de wand de lipjes van de kop vast

Daarna worden de kopen op het frame gesoldeerd. Eerst alle lipjes in de gaten en daarna eerst wand solderen. Deze is namelijk het stevigst zodat je de koppen niet verbuigt bij de deuropeningen

Daarna worden de koppen aan de binnenkant vast gesoldeerd. De lipjes onder aan de kop moeten naar buiten gebogen worden maar door het gebruik zitten ze soms naar binnen. Dit pas naar buiten buigen als we de stang erin solderen. Als je teveel manipuleert dan kunnen ze afbreken

De andere kop wordt op dezelfde manier gesoldeerd

Daarna solderen we de zijwanden vast aan de tussenwand

De kop zit vast aan het frame

Altijd handig een foto te hebben van het origineel als je gaat bouwen

Aan deze kop moeten de treden gesoldeerd worden. Gelukkig zitten er acht in het frame en hebben we er maar vier nodig. Als ze niet in de groeve passen even met een mesje de opening iets verruimen

De eerste tree is vast gesoldeerd. Nog drie te gaan en al een kwijt geraakt.

alle vier treden gemonteerd. Er zaten er acht in de etsplaat en maar een kwijt geraakt

De gaten voor de gietstukken zijn te klein

Deze gaten van de sluit lichten maken we op de juiste grootte met een ruimer. Dit gebeurd op een schuine wand waarbij de richting van de ruimer zorgt voor de goede opening voor het gietstuk.

We gebruiken steeds een grotere ruimer tot het gietstuk strak past in het gat

De sluitlichten zijn gesoldeerd en wijzen keurig naar voren

De stekkerdoos is ook gemonteerd

De koplampen zijn op dezelfde manier gemonteerd

De koplampen steken behoorlijk uit aan de binnenkant en worden daarom weg geknipt of weg gefreesd.

Rem- en stroomkabels gemonteerd

 

Na veel passen de wand achter de bestuurder gemonteerd

De hekjes gemonteerd. Er is keuze tussen open of dicht.

Model op de bodemplaat gezet

Zij aanzicht

Het dak van de tussenbak met alle attributen gemonteerd op de bak. De openstaande kieren worden weggeplamuurd

Ook op de motorwagen

De motorwagen op de draaistellen

en de bijwagen ook op de draaistellen

De attributen op het dak van de bijwagen

voordat we gaan spuiten maken we de modellen helemaal schoon in de soda

De bijwagen is gespoten. Het dak is nog in de primer kleur

Definitieve kleur van het dak van de motorwagen

en de tweede mototwagen

De kop moet na het spuiten ook nog worden bijgewerkt met de handkwast

De steunen voor de leidingen op het dak zijn gemaakt van 0,3 mm styreen

Zoals in werkelijkheid verschillen het aantal ondersteuningen voor de leidingen in aantal

De bakken zijn van nummers voorzien

Een totale indruk van het totale stel

De reclame wordt aangebracht

De motorwagens hebben ’t Heerenrek en de tussenbak Cinzano

De zekeringen en het schakelpaneel zijn ook netjes geschilderd

De eerste rit

voor goede rijeigenschappen willen we op alle assen stroom afnemen en de wagens doorverbinden om bij de stopsectie niet een motor stil te hebben staan en de andere nog draaiend te hebben

de bovenste stekker is te breed en te zwak

De stekker zou kunnen ondanks dat et vier polen heeft

Echter hij is te groot

Dan maar zelf iets produceren

Printpennen en aansluitbusjes en 3 stukjes krimpkous per kant. Kan niet verkeerd om worden verbonden

Nog wat aan de grote kant, maar een stuk kleiner dan het was

De stekker is hier  onder de bekerkoppeling gemaakt. Maar dan zit deze wel erg laag en komt op de baan bij kruisingen en kan dan blijven  haken. De stekker wordt dus in plaats van de bekerkoppeling monteren. Dan zit er tussen de rijtuigen geen origineel meer, maar het rijdt beter.

Tussenresultaat: koppelingen doen het goed. Stroomafname nu perfect.

De koppelingen kunnen alleen met tang en pincet worden losgekoppeld en gekoppeld.

De nummers die aangeven welk traject de tram reed

Een 3D scan van mijzelf zodat ik als wagenvooerder op de tram kan

We zijn klaar voor de eerste rit

 

 

 

Voor het verkrijgen van goede rijeigenschappen moest nog wel wat gedaan worden. Het gewicht verhogen werkt goed. Je moet ongeveer 70 gram extra gewicht aanbrengen boven het aangedreven draaistel. Een lege bak weegt slechts 105 gram. Met minder druk van de stroomafnemers van het middenrijtuig rijdt het ook zonder problemen door zo’n S bocht.

 

Hij rijdt nu keurig zijn rondjes en vertrekt vanaf de Spuistraat richting Zandvoort