Geschiedenis
De BMW nieuwe klasse is een platform van meerdere BMW modellen geproduceerd tussen 1961 en 1972. In totaal vallen vier sedan modellen en een coupé model onder deze klasse, met name de 1500, 1800, 1600 en 2000 sedan modellen en de 2000C coupé. Deze modellen zorgden voor BMW’s solvabiliteit na de financiële crisis van het bedrijf in de jaren 1950 en vestigden de identiteit van BMW-auto’s als sport sedans.
De BMW 1500, de eerste in de Neue Klasse, was ontworpen als een vijfpersoons sedan, voorzien van vier deuren. In september 1961 werd hij geïntroduceerd op de IAA te Frankfurt. De productie kwam pas op gang in oktober 1962. Deze inmiddels klassieke BMW werd ontworpen door de Italiaan Michelotti. In 1963, nauwelijks een jaar nadat met de productie van de 1500 werd begonnen, werden in Genève de modellen 1800 en 1800 TI geïntroduceerd. Deze auto’s waren geheel identiek aan de 1500, maar waren voorzien van een grotere 1773 cc motor. In het voorjaar van 1964 werd wederom een auto aan het gamma toegevoegd, namelijk de BMW 1600. Deze uitvoering was voorzien van een 1573 cc motor. In 1965 werd de eerste Neue Klasse Coupé uitgebracht, de 2000C en 2000CS met een 1990 cc motor. Een jaar later volgde ook de BMW 2000 sedan. De BMW 1500 bleef (voor een beperkt aantal landen) in productie tot en met 1966. De laatste wagen van de Neue Klasse rolde in 1972 van de band.
De driedelige vierdeurs saloon was in veel opzichten conventioneel, gebruikmakend van een unitaire structuur en MacPherson-veerpootvoorvering die in de loop van de introductie van de 1500’s mainstream werd. Minder conventioneel was de onafhankelijke achterwielophanging met spiraalveren en semi-sleeparmen die draaiden vanuit een stevige dwarsbalk die ook de differentieelbehuizing ondersteunde. Terwijl BMW MacPherson-veerpoten gebruikte voor hun eerste keer in de nieuwe klasse, hadden ze de opbouw van de carrosserie op de 700 en achterwielophanging op de 600 en de 700 gebruikt. Alle New Class-auto’s hadden schijfremmen vooraan.
Model | Aantallen |
---|---|
1500 (1962−64) | 23,554 |
1600 (1964−66) | 9,728 |
1800 (1963−72) | 146,960 |
1800 TI/SA (1964−65) | 200 |
2000 (1966−72) | 143,464 |
2000 C/CS (1965−69) | 13,691 |
Model
model Brekina art. nr 244231
model Brekina art. nr 244224
model Brekina art. nr 244217