BMW 2000

fotograaf Rudolf Stricker

Geschiedenis

De BMW Neue Klasse was een lijn van sedans en coupés die tussen 1962 en 1977 door de Duitse autofabrikant BMW werden geproduceerd . Deze modellen zorgden voor de solvabiliteit van BMW na de financiële crisis van het bedrijf in de jaren ’50 en vestigden de identiteit van BMW-auto’s als sport sedans. De eerste auto in de nieuwe klasse was de 1500, een compacte 4-deurs auto met de nieuwe M10 (destijds M115 genaamd) OHC 4-cilindermotor. In 1965 werden de luxe coupés 2000C en 2000CS aan het assortiment toegevoegd. In 1969 werden ze weer vervangen door de 6-cilinder E9 2800CS.

De 2000 was bedoeld als een luxe versie van de 1800 en had opvallende brede achterlichten, meer exterieurafwerking en unieke rechthoekige koplampen. De Amerikaanse sedans uit de 2000-markt konden de rechthoekige koplampen niet hebben vanwege overheidsvoorschriften. In de VS werd een andere grille met twee afzonderlijke ronde koplampen aangeboden, vergelijkbaar met het ontwerp dat BMW later gebruikte in de 2500 sedan. De 2000TI behield de ‘1800’ achterlichten en koplampen. Een luxere 2000TI-lux (later “tilux”) kenmerkte de sportieve TI-motor met een hoogwaardiger interieur en accessoires inclusief een houten dashboard en optionele lederen stoelen.

Model

 

BMW 2000 CS 1965, Brekina 234183

BMW 2000 CS 1965, Brekina 199981

BMW 2000 CS 1965, Brekina 234182

BMW 2000 CS 1965, Brekina 234183