Bouw NZH A300 van Philotrain

 

Wiebe Groenewold bouwde dit model hier is zijn verslag en foto’s van de bouw.

Alle messing onderdelen van de plaat netjes uitgestal

Hier de kap netjes uit de etsplaat verwijderd

De koppen netjes omgebogen en aan elkaar gesoldeerd

De zijwanden netjes omgebogen

De bodem voor de tram gebogen en de bankjes en de instaptredes gesoldeerd

De tussenschotten van het interieur gebouwd. Om e.e.a. later demonteerbaar te maken heb ik op het voetplaatje van het tussenschot twee moertjes van 1,6 mm gesoldeerd. Hierin gaan dan vanaf de bodem van het chassis twee boutjes. Schroef het boutje strak in het moetje met de voetplaat er uiteraard tussenin. voor het aandraaien even een drupje olie op het boutje. Kan hij niet meegebakken worden. en dan het moertje aan het plaatje solderen. Wat verdunde fosforzuur en dan een klein beetje soldeer aan een relatief hete bout. ca 380 gr.

De opbouw afgemaakt door het plaatsen van de tussenschotten, de koplampen en twee stekkerdozen.

De binnenkant met de tussenschotten waarmee de bovenkant aan het frame bevestigd wordt

De schorten voorzien van een messing U profiel. Eerst op het profiel op vier plaatsen een klein beetje tin en dan het profiel op de plaats van bestemming klemmen met een omgekeerd pincet en aan de andere kant bij gebrek aan beter een papierklem. Geen paperclip maar zo’n zwarte klem met twee beugeltjes er aan.
toen de soldeervlam er op en dan komt e.e.a. als gegoten aan elkaar te zitten.

en dan passen en als dat zo is dan aan het chassis met de stoelen solderen.

en vervolgens de vanger afmaken met twee stripjes messing die aan de voor- en achterzijde de schorten met elkaar verbinden. Wel even een malletje gemaakt om de hoogte te houden van de schorten.

De bronzen verenpakketten en aspotten liggen al kaar.

Beide stuurtafels , de steunen voor de wagenvoerder en de aspotten gemonteerd. De stuurtafels en de steunen zijn door de boden gestoken en aan de onderzijde gesoldeerd. de aspotten heb ik met soldeerverf gemonteerd. Eerst een klein beetje soldeerverf op de plek waar de potten moeten komen en dan de brander er op. Snel en eenvoudig. Ook netjes schoon te maken met een glasvezelpotlood.

Wel nagedacht hoe ik de vanger die rondom het chassis loopt aan de onderzijde van de tram moet gaan vastmaken aan heeeel iele pennetjes die telkens verbuigen en waar geen stijfheid in te krijgen is. Daarom deze pennen radicaal weggeknipt en op dezelfde plaatsen stukjes messing rond 0,6 gesoldeerd. Ja, het lukt nu om de smalle strip erop te solderen.
Wel even een foto van die heeeel iele pennetjes waar ik het over had.

De iele pennetjes waar de vanger op moest worden gemonteerd heb ik dus verwijderd en vervangen door rond messing 0,6 mm. dit ging goed. Het is nu een stevig geheel geworden. ik toon wat foto’s achter elkaar van de voortgang van de bouw. Hier kun je zien dat de vanger compleet is gemonteerd, de koppelingen, de koppelingen vangers etc. Hier is niet veel moeilijks aan. Wel kunnen solderen en geduld hebben. Je kunt zien dat het vloeimiddel behoorlijk heeft ingevreten hier en daar ondanks telkens zorgvuldig spoelen. Het chassis lijkt er niet uit te zien doch ligt nu te badderen in heet water met een blok afwasmiddel voor een vaatwasser. Daarna nog navijlen en hier en daar het glasvezelpotlood hanteren.

De koppeling gemonteerd

Alle onderdelen netjes schoongemaakt in een bad met water en azijn

spoelen, drogen en dan direct in de grondverf. Hiervoor gebruik ik de motip spuitlak. Deze heeft een heel fijn pigment en spuit erg dun.

De aandrijving

Ik ben nu twee uur bezig om te proberen de panto in elkaar te zetten. Nou ben ik bepaald niet onhandig al zeg ik het zelf, maar dit is een mijl op zeven en ik ben toe aan tranquilizers.

De reden dat het niet goed ging lag in het feit dat de beide korte draadbeugeltjes die de onderste beide benen van de panto met elkaar verbinden niet exact even lang waren. Het scheelde maar een fractie maar net genoeg om het niet te laten werken. Dus nu na een paar pogingen van buigen en frotten toch gelukt.

Het chassis met primer gespoten voor een goede hechting van de overige verf

Het chassis zwart gespoten

De zwarte verf is keurig droog dus de teakkleur voor het interieur kan nu ook aangebracht worden

Teak is aangebracht op het interieur en het wagenstel is grijs gespoten

de binnenkant van het frame wordt ook teak gespoten

De opbouw in de washprimer gezet en de blauwe biesjes gespoten.

Eerst dus de wasprimer gespoten en ruwweg op de plek waar de blauwe biezen moesten komen het lichtblauw gespoten. De biezen afgeplakt. De bovenzijde met Tamiya tape en de bies op de flank onder de ramen met 0,5 mm Jammydog tape. Toen het lichtgrijs gespoten en de tape er af gehaald. Een heel gepruts maar het loont naar mijn idee.

Donkerblauw gespoten. Na drogen wat details zwart maken en de deuren in de teakkleur
Daarna in de Phildie blanke lak. Dat geeft een fraaie egale afwerking.

Vignetten aangebracht en de deuren gespoten

Het nummer van de tram is 321

Heel veel mensen geverfd.
de tram van passagiers en wagenvoerder voorzien
Het dak gemaakt. Dit is een kwestie van de onderdelen goed en netjes uitknippen, vijlen, goed buigen, deels solderen en de rest gelijmd met een epoxylijm van Bison. Deze lijm miniem aangebracht.
De ramen geplaatst met kristal Clear en het dak op de kast gelijmd. Lijmen was noodzakelijk omdat het dak van kunststof is.
Het model is klaar. Alleen de pantograaf moet nog chemisch gezwart worden

foto skiptram

De veren die bij het model geleverd worden geven de beugel teveel spanning zodat de bovenleiding te veel zal doorbuigen.
Skiptram levert betere veren waardoor de beugel een lagere spanning heeft.
Hier het eindresultaat. Het is een mooi exemplaar geworden.