Brug Oosterbeek

 

Algemeen

De Spoorbrug Oosterbeek over de Nederrijn bij Arnhem maakt deel uit van de Spoorlijn Arnhem – Nijmegen. De brug bestaat uit vijf aanbruggen aan de noordzijde, een boogbrug over de rivier en een aanbrug aan de zuidzijde. De aanbruggen zijn allemaal 56 meter lang en de hoofdoverspanning bedraag 132 meter.

 

Historie

De huidige brug is de vijfde versie. De eerste spoorbrug werd gebouwd in 1879 en had meerdere bogen en een extra pijler in de rivier. Op 10 mei 1940 werd de brug tijdens de Duitse aanval opgeblazen, en op 19 november werd de verwoeste brug door de Duitse bezetters vervangen door een brug uit Zaltbommel. Omdat deze maar uit één baan bestond verrezen aan beide kanten van de brug seinhokjes van waaruit het treinverkeer werd geregeld. Tijdens de Slag om Arnhem werd de brug echter weer verwoest, en daarna vervangen door een tijdelijke brug uit Dordrecht. In 1952 werd die vervangen door de definitieve brug zoals deze er nu nog staat.

In 2004 is het brugdek vervangen door onder andere hogere belasting en vermoeiingsscheurtjes. De nieuwe rijvloer is stiller dan de oude, waardoor de geluidsproductie 7 dBA lager werd. Ook werden de aanbruggen langer gemaakt, een gedeelte van de aardebanen werd vervangen door bruggen zodat de rivier breder kon stromen bij hoog water. De nieuwe aanbruggen bestaan uit zeven staalbetonbruggen met een stalen vakwerk onderkant en een betonnen dek. Ook de nieuwe aanbruggen zorgen niet voor meer geluidsproductie dan het spoor dat er daarvoor lag.

Model

De boogbrug

  • Brugdek
  • Portalen
  • Lengte verbindingen tussen de portalen
  • Verbindingen tussen de portalen

De bouw start met het brugdek. Als het brugdek klaar is worden de portalen geplaatst. Als de portalen staan worden de lengteverbindingen tussen de portalen geplaatst en daarna worden de twee bogen aan beide zijdes geplaatst tegen de lengte verbindingen. Tenslotte worden de dwarsverbindingen gemaakt tussen de portalen.

 

De aanbruggen

 

Andere modelbouwers die deze brug ook bouwden