Geschiedenis
Rond de tweede helft van de jaren zestig daalden de verkoopcijfers van de 2CV, voornamelijk door de concurrentie (Renault 4) maar ook door eigen modellen met krachtigere motoren zoals de Ami 6. Toenmalige directeur Pierre Bercot wilde snel een echte concurrent voor de R4. De Ami bediende toch een wat ander marktsegment.
Bercot stelde zelf het eisenpakket op:
- concurreren met de Renault 4
- vijfde deur (alhoewel hij daar eigenlijk niet vóór was; dat vond hij iets voor bestelauto’s)
- niet meer dan 2 fiscale pk’s, de Renault viel in een hogere klasse
- low budget, dus zo veel mogelijk hergebruik van onderdelen van de Ami en 2CV
- de auto moest op dezelfde productielijn als de 2CV gemaakt worden
Vooral dit laatste is bepalend geworden voor de Dyane. Als van dezelfde productiefaciliteiten gebruik kon worden gemaakt als die van de 2CV, scheelde dat veel in de kosten. Bovendien, als het model goed aansloeg, zou de productie van de 2CV geruisloos kunnen worden vervangen door die van het nieuwe model. De keerzijde was echter dat de buitenmaten van de nieuwe auto, en vooral de breedte, daarmee vastgesteld waren. Breder dan de 2CV kon niet
In 1967 rolde de eerste Dyane uit de fabrieken en in 1983 de laatste, al werd de bestelversie, de Acadiane, nog tot 1987 gemaakt.
Model
Citroen Dyane, Oranje met open dak, Artitec 387.438
Citroen Dyane, licht blauw, Artitec 387.435
https://sleutelspoor.nl/img/autos/citroen/dyane/citroen%20dyane%2001.jpg
Citroen Dyane, blauw, 1976 Brekina Nr. 14250
Citroen Dyane, met open dak, 1976 Brekina Nr. 7622
Citroen Acadiane, blauw, 1976, Brekina 14275
Citroen Acadiane, wit, 1976, Brekina 14276
Citroen Acadiane, blau, 1976, Brekina 14277