Citroën Traction Avant

 

Geschiedenis

 

De Citroën Traction Avant was een zeer innovatieve auto die vanaf 1934 tot 1957 werd geproduceerd. Het was de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving. De auto was beschikbaar in motorvarianten van 7 CV (32 en 36 pk), 11 CV (46, 56 en 60 pk) en 15 CV (77 pk). De ontwikkeling van de Traction Avant diende in recordtijd te geschieden. Door de ernstige financiële problemen bracht Citroën het model te vroeg uit. Het model had hierdoor allerhande zaken die nog niet uitontwikkeld waren. De eerste Traction Avants kenden talloze ernstige kinderziekten, die echter wel door de fabriek plichtsgetrouw werden opgelost.

De 7-serie is tot en met 1939 geproduceerd. Vanaf 1935 was de 7C voorzien van een 1628 cc motor. Reeds in 1934 was de ’11’ aan het programma toegevoegd. Deze bezat de 1911 cc motor die vrijwel ongewijzigd tot aan het einde van de productie in 1957 gehandhaafd zou blijven.

Het model is uitgebracht in de volgende modellen

  • sedan
  • cabriolet
  • faux-cabriolet

Gedurende de 23 jaar van de productie zijn slechts enkele opmerkelijke veranderingen aan de Traction Avant aangebracht. Het meest in het oog lopend is wel de modificatie van juli 1952, toen het reservewiel onder een kofferdeksel verdween in plaats van het vertrouwde ‘wieltje’ achterop. Bij die gelegenheid verhuisden de ruitenwissers naar de onderzijde van de voorruit en werden de bumpers recht in plaats van de sierlijke ‘moustaches’

Model

 

Traction 11A 1937, Producent Norev art. nr. 153027 Traction 11A

Traction 15 Six, Wiking 8000224

Traction 15 Six, Wiking 12822