Bollenspoor

Bollenspoor

Het Bollenspoor is de eerste vereniging waar ik lid van werd op het gebied van treinen en nog steeds ben. Ik heb zelf geen module meer maar ga nog steeds met veel plezier naar de rijdagen waar dan heerlijk rondgetoerd wordt met de treintjes. Uit deze vereniging is ook de HSM en stichting Doorreis ontstaan. Ieder jaar tussen kerst en nieuwjaar worden er interne rijdagen georganiseerd. Dan kunnen nieuwe bakken getest worden en onder het genot van menig oliebol wordt er weer heerlijk geouwehoerd over het spoor. Daarom hebben deze dagen de naam oliebollen rijden gekregen. Het is een van de oudste module verenigingen van Nederland en volgend jaar bestaat de vereniging 25 jaar reden om ze is extra in het zonnetje te zetten.

Het voordeel van een module baan is dat je er met lange treinen kan rijden. De Kermisbak is van oud lid ome Jaap die een aantal jaren geleden is overleden en vlak voor zijn dood zijn modules en materiaal aan de vereniging schonk. Hier de autoscooter. Het is begonnen met het reuzenrad dat altijd netjes in een filmblik werd vervoerd en iedere keer als Faller met een nieuwe kermisattractie kwam werd het meteen door hem gebouwd en op de module geplaatst. Een duinlandschap met bunker hoort natuurlijk thuis bij een vereniging zo dicht bij de kust.

Een ACTS 1200 gemaakt op basis van een Lima.

Een proefopstelling voor de nieuwe presentatie van de verenigingsbaan met een ander soort frieslijst en een andere kleur van de schotten. Hier gaat in de toekomst het nodige maïs verwerkt worden. Het ideevoor deze modules is te vinden bij rolandrail.net. Het maïs is onderweg naar zijn bestemming. Er wordt nu gebouwd aan de halte Voorhout. Alle stationsattributen worden zelf gemaakt.

Deze bank is o.a. gemaakt door het patroon op een sheet te printen en daarna met wat strookjes styreen de steunen te plakken en de steunen op de bank zijn gemaakt door cirkels uit de sheet te ponsen en die in vieren te knippen.

Voor meer attributen lees hier

De langste trein die rond rijdt is iets meer dan 6 meter. Het is een bietentrien met 60 wagons achter een 1000. De nieuwe hondekop van Piko reed ook braaf zijn rondjes. De rijeigenschappen van dit analoge model zijn prima. Alleen knipperen soms de sluitlichten aan de voorzijde van de loc. Wat wel heel mooi is dat de verlichting blijft branden met een heel lage spanning terwijl dan het treinstel stil staat. Het Moterhuis uit Katwijk tot in detail nagebouwd. Faller auto’s rijden met een perfecte snelheid langs het spoor. Natuurlijk is er ook ergens een molen te vinden. Volledig zelfbouw is deze module over de gerestaureerd ruïne van Teylingen.